In de afgelopen jaren is het aantal online aankopen van consumenten sterk toegenomen. De pandemie heeft het proces rond de digitalisering van bedrijven versneld – steeds meer bedrijven zijn zich gaan richten op het internet. Enerzijds als hun belangrijkste bron voor het verleiden van nieuwe klanten en anderzijds voor het toepassen van digitale marketingtechnieken.
De betrokkenheid van consumenten, de toegenomen concurrentie tussen websites en technologische ontwikkelingen vormen tezamen een nieuw landschap voor e-commerce. Dit artikel biedt aanbevelingen voor de eigenaren van webwinkels, die hen helpen om meer uit hun promotiestrategie te halen.
1. Voer een uitgebreide website analyse uit
Google houdt bij het ranken van websites rekening met meer dan 200 parameters. Om de zichtbaarheid van een website in de zoekresultaten te optimaliseren, dienen marketeers zo veel mogelijk statistieken te analyseren, zwakke punten te vinden en de website voortdurend te verbeteren.
- Websiteverkeer en gebruikersgedrag. Het is belangrijk om aandacht te besteden aan standaard indicatoren, zoals het aantal bezoeken, de sessieduur en end-to-end analyses: volg het volledige pad van een bezoeker, van binnenkomst op de website tot een conversie, registreer herhalingen van verkopen uit het verleden en evalueer de effectiviteit van verschillende bronnen van verkeer. Hierdoor zullen de budgetten voor de kanalen die het meeste opleveren in de toekomst makkelijker kunnen worden toegewezen.
- Uitgebreide SEO-audit van een website. Een gespecialiseerde tool voor het uitvoeren van een website audit biedt je een uitgebreide analyse van de technische optimalisatie en algemene prestaties van websites. Het rapport bevat informatie als de gezondheidsscore van de website, de beveiliging hiervan, problemen met SEO-tags (titel, beschrijving, alt), dubbele content, interne links, mobiele responsiviteit, enzovoorts.
- Verbeterde bruikbaarheid van een website. Concurrentievoordeel wordt behaald door bedrijven die aan de basisbehoeften van de consument voldoen. Een duidelijk en intuïtief ontwerp maakt het voor de gebruiker mogelijk om snel de benodigde informatie op de website te vinden, als basis voor het plaatsen van een bestelling. Hoe minder acties leiden tot het uiteindelijke doel van de klant, hoe beter.
2. Analyseer concurrenten
Ondernemen gebeurt steeds meer online: er ontstaan nieuwe online winkels en bestaande organisaties gebruiken beproefde methoden om het verkeer naar hun website en daarmee de winst te vergroten. Om een van deze marktleiders te worden en hoge posities te veroveren, moet een marketeer concurrenten analyseren: denk aan hun promotiekanalen, marketingtechnieken, gebruikte zoekwoorden, posities in de zoekresultaten, enzovoorts.
Google Analytics verstrekt slechts data over de eigen website. Om meer over concurrenten te weten te komen, is het de moeite waard om SEO-platforms te gebruiken die statistieken uit tal van verschillende bronnen verzamelen.
3. Gebruik een omnichannel-aanpak
Omnichannel marketing impliceert interactie met een klant via verschillende communicatiemethoden, waarbij de data over hun activiteiten in ieder van deze kanalen binnen één enkel systeem geïntegreerd wordt. Het voordeel van deze aanpak is dat de kanalen niet alleen helpen klanten vanaf verschillende plekken naar je website te lokken, maar ook dat deze kanalen elkaar aanvullen: de gebruiker kan een actie starten op het ene apparaat, doorgaan op het tweede en eindigen op een derde. Of bijvoorbeeld notificaties ontvangen op het apparaat dat het meest gebruikt wordt.
Eén enkel systeem, zoals een CRM– of SaaS-platform, slaat alle data op die de gebruiker (indirect) met het bedrijf gedeeld heeft en bijvoorbeeld ook de geschiedenis van klantacties: activiteiten op de website en sociale netwerken, het gebruik van bepaalde applicaties, e-mail, enzovoorts. Dit alles maakt dat het mogelijk is om in de toekomst aanbiedingen en zoekresultaten te personaliseren.
4. Pas advertenties aan
Het indelen van klanten in groepen en het creëren van gepersonaliseerde aanbiedingen voor hen werkt beter dan het targeten van een enkele doelgroep. Deze aanpak wordt gebruikt voor verschillende vormen van marketing, zoals e-mailmarketing, remarketing en banner advertenties op websites en sociale netwerken.
Wat zijn de voordelen van op maat gemaakte advertenties?
- verkeer van hoge kwaliteit, met een hoog percentage vervolgconversies;
- de loyaliteit van klanten en retentie verkopen;
- het besparen van advertentiebudget door gerichte targeting en gerichte conversies.
Om de effectiviteit van advertenties te vergroten, is het noodzakelijk om:
- een analyse te maken van de doelgroep- en klantinteractie met het bedrijf;
- klanten in segmenten te verdelen op basis van interesse, leeftijd, gemiddelde bestelwaarde, etc.;
- de behoeften en problemen of vragen van elke klantengroep bepalen.
Pas daarna je content aan en stel advertentie targeting in. Banners en berichten moeten pakkende teksten bevatten over hoe het product het probleem of de vraag van de consument oplost en daarbij unieke proposities bevatten. De targeting voor elk gebruikerssegment wordt opnieuw ingericht, of bestaande instellingen worden aangepast.
5. Plaats productvideo reviews
Een nieuw tijdperk met videoreclame schudt de wereld van digitale marketing wakker. Content in videoformaat is voor gebruikers gemakkelijk te consumeren en vaak interessant. Het is een manier om informatie te leveren en het product snel, op duidelijke wijze te demonstreren. Videorecensies van hoge kwaliteit, die alle voordelen en kenmerken van het product laten zien, moedigen consumenten aan om het product te kopen en helpen hen bij het maken van een keuze. Ze dragen bij aan het verhogen van de omzet van een webwinkel en nieuwe klanten aan te trekken via YouTube en sociale netwerken.
Er zijn verschillende soorten video’s die nuttig kunnen zijn in e-commerce: productrecensies, presentaties over nieuwe producten, een overzicht met feedback van klanten, instructies en tips, en de meningen van deskundigen. De aanbevolen lengte van de video is 30 seconden tot enkele minuten.
6. Gebruik AR technologie op de website
Het gebruik van visuele content is een slimme manier om producten op een website te presenteren en de bezoeker een goed beeld te geven van hoe het product er in werkelijkheid uit zal zien. Visual Commerce heeft als doel de omzet te verhogen met behulp van kwalitatief goede afbeeldingen, interactieve elementen en augmented reality-elementen.
AR-technologie is gebaseerd op maximale visualisatie en productprojecties: denk aan een virtuele aanpassing aan kleding en accessoires, de selectie van cosmetica, weergave van meubels in het interieur, enzovoorts.
Momenteel worden AR-elementen vooral gebruikt door grote merken zoals Coca-Cola, IKEA en Sephora.
7. Maak van service een concurrentievoordeel
Er zijn factoren die geen verband houden met de kwaliteit van het product, maar die toch van invloed zullen zijn op de uiteindelijke beslissing van de consument over een aankoop, denk aan:
- eenvoudig betaalproces en ondersteuning voor verschillende betaaldiensten;
- snelle levering;
- chatbots en live support.
Veel gebruikers ronden een bestelling bijvoorbeeld niet af vanwege het ontbreken van hun favoriete betaalmethode. Naast betalingssystemen als iDEAL en PayPal worden mobiele applicaties, zoals Google Pay, Apple Pay en QR-code betalingen, steeds populairder. Om de koper tijd te laten besparen, is het slim om een snelle betaling te faciliteren.
Een andere barrière bij het plaatsen van een bestelling kunnen lange of onzekere levertijden zijn, omdat een bedrijf bijvoorbeeld niet samenwerkt met de meest gangbare bezorgdiensten. Marketeers zouden de ideale bezorgtijden voor verschillende productgroepen moeten bepalen en proberen deze tijd tot een minimum te beperken.
Nog een aspect dat van invloed is op de verkoop van producten is online advies. Veel bezoekers van een website hebben vragen, maar niet iedereen kan en wil een aanbieder bellen of mailen. Een online chat biedt de mogelijkheid om de gebruiker op de website te houden, zijn of haar vragen te beantwoorden, hem of haar aan te moedigen een aankoop te doen, veelgestelde vragen te analyseren en zo de content van de website uit te breiden.
8. Werk aan reviews en reputatie
Recensies, in algemene zin, worden steeds gebruikelijker. Gebruikers delen hun ervaringen actief op Google Maps, onafhankelijke beoordelingssites en forums. Een goede beoordeling schept vertrouwen in het bedrijf en zorgt voor een natuurlijke stroom met nieuwe klanten. SEO-managers zouden moeten streven naar steeds positievere beoordelingen, reageren op negatieve beoordelingen en feedback gebruiken als een manier om de kwaliteit van producten en diensten te verbeteren.
Het is daarbij aan te raden om een beoordelingsfunctie toe te voegen aan productomschrijvingen en een micro-opmaak van de HTML-code van de pagina’s. Op deze manier verschijnen de productbeoordeling, de titel en de paginabeschrijving in de zoekresultaten in de vorm van sterren, waardoor de aandacht van gebruikers wordt getrokken en het aantal klikken naar de website toeneemt.
9. Gebruik Google Bedrijfsprofiel voor lokale promotie
Gebruikers zoeken vaak naar bepaalde producten in hun eigen regio, waarbij ze de naam van een plaats opgeven of termen als ‘in de buurt’, ‘bij mij in de buurt’, etc. in hun zoekopdrachten gebruiken. Google kan daarbij geautomatiseerd rekening houden met de locatie van een gebruiker en Google Maps weergeven in de zoekresultaten: een kaart met winkels in een bepaalde regio en een lijst met beoordelingen, recensies en andere informatie daarover.
Om te worden opgenomen in de resultaten van Google Maps en zo meer aandacht voor het bedrijf te trekken, zouden SEO-managers de website moeten registreren in hun Google Bedrijfsprofiel. Vul hierbij de basisgegevens in deze service in.
10. Website aanpassen voor gesproken zoekopdrachten (Voice commerce)
Gebruikers geven de voorkeur aan op spraak gebaseerde zoekopdrachten, boven tekst-gebaseerde zoekopdrachten. Daarbij worden spraakgestuurde applicaties steeds populairder. Het maakt dat gebruikers niet alleen websites met het gewenste product kunnen vinden, maar ook direct een bestelling kunnen plaatsen zonder enige fysieke stappen te hoeven ondernemen.
Eén manier om een website aan te passen voor gesproken zoekopdrachten, is door de belangrijkste zoekopdrachten in de markt te analyseren en long-tail-zinnen als zoekwoorden te gebruiken. Deze long-tail-zoekopdrachten bevatten kwalificerende woorden en liggen dicht bij gesproken taal. Als de SEO-manager ze aan de content op de website toevoegt, kan de zoekmachine bepalen welke pagina’s relevant zijn voor spraakopdrachten en deze weergeven in de zoekresultaten.
Zoekmachines bieden handige lijsten met zoekopdrachten die gebruikers gebruiken, gecombineerd met hun frequentie. Speciale diensten voor SEO-specialisten bieden echter nog uitgebreidere statistieken, bijvoorbeeld over welke websites hoog scoren op potentieel interessante long-tail-zoekopdrachten. Er is daarbij vaak een optie om zoekwoorden te selecteren en de positie van de website op basis daarvan verder te volgen.
Een andere manier om een stemassistent te gebruiken ten behoeve van e-commerce, is het implementeren van technologie om gebruikers via spraak op de website te laten zoeken en hen hierbij te helpen. Hierdoor kan een bedrijf besparen op onder meer het servicecentrum en de technische ondersteuning en is het in staat om 24/7 contact te houden met klanten.
Conclusie
Onder een dynamische digitalisering, nieuwe technologieën en trends is het noodzakelijk om veranderingen door de tijd heen te volgen en een bedrijfsstrategie daaraan aan te passen. Op het gebied van e-commerce zou het nuttig zijn om:
- verzamel gedetailleerde statistieken over de webwinkels van ondernemers en websites van concurrenten;
- gebruik verschillende promotiekanalen, waarbij de gebruikersacties worden vastgelegd (omnichannel marketing);
- verbeter de website vanuit bruikbaarheid, service en elementen van augmented reality;
- creëer op maat gemaakte advertenties en mailinglijsten;
- pas de website aan op zoekmachines (SEO, voice search, lokale promotie);
- gebruik videomarketing;
- streef naar goede recensies en een hoge ranking.