No-nonsense, begrijpelijke taal, duidelijke afspraken en doelen. Daarmee wil Ondernemend Emmen de kleinere MKB-bedrijven in Zuidoost-Drenthe meenemen op weg naar ‘slimme bedrijven’ die de economie van de regio verder omhoog stuwen. “Slimme technologie is niet alleen iets voor de grotere MKB-bedrijven. Ook voor bedrijven met maar enkele personeelsleden liggen er tal van kansen en mogelijkheden om slimmer te worden, efficiënter, hun productie te verbeteren. Dat gebeurt nu nog onvoldoende”, aldus Herman G. Idema, directeur van Ondernemend Emmen. “En die hulp om slimmer te worden kost de kleine ondernemers ook nog eens geen enkele Euro”.
Ondernemend Emmen gaat specifiek de kleinere MKB-bedrijven in d regio helpen om de slag te maken om ‘slim’ te worden. Om de stap te maken naar bijvoorbeeld een ‘smart factory’. Dat doet de ondernemersorganisatie samen met de Smart Industry Hub Noord-Nederland. Daarbinnen is een groot aantal specialisten, organisaties, bedrijven en onderwijsinstellingen verenigd die de MKB- bedrijven in Noord-Nederland toekomstbestendig willen maken.
MKB-bedrijven
“Wij zien dat de drempel om in dit soort projecten te stappen voor kleinere MKB-bedrijven erg hoog is, met vaak het gevoel ’daar heb ik niks aan’. Wij leggen de verbinding en zorgen er voor dat het simpel blijft. Een eenvoudige aanpak , geen ingewikkeld taalgebruik of dikke rapporten. Gewoon kijken wat er praktisch kan binnen een klein bedrijf en hoe je dat dan aanpakt en wat dat kost. Plus: wat het vervolgens oplevert. Dat is waar het bij onze aanpak om draait,” zegt Idema.
Er blijven volgens hem nu echt kansen liggen bij het kleine MKB in en rond Emmen, de bedrijven tot pakweg vijftien, twintig medewerkers. Die bedrijven zijn daardoor onvoldoende voorbereid op alle technologische ontwikkelingen die gaande zijn. “En een modern, slim bedrijf kan sneller groeien, meer produceren en heeft daarvoor vaak minder personeel nodig. Ook handig in deze tijden van krapte.”
Op de vraag waarom de kleinere MKB-ondernemers zelf de kansen niet oppakken, maar Ondernemend Emmen dat moet aanjagen, zegt Idema. “Die ondernemers zijn met de waan van de dag bezig en niet met onderzoek, subsidies, technologische vernieuwing die noodzakelijk is om te kunnen blijven bestaan. En het is vaak een wereld waarin ze zich niet huis voelen. Teveel jargon, kreten, vage of ingewikkelde begrippen, Engelse slogans, papieren gedoe. We willen ervoor zorgen dat we samen met de specialisten, op onze manier en onder onze leiding die ondernemers wel bereiken, ze wel aan het vernieuwen krijgen en aan het digitaliseren. En ze daarmee nieuwe en extra kansen bieden, zodat ze toekomstbestendig zijn en concurrerend blijven.”