Wie in de provincie Groningen elektrische auto’s wil spotten kan het best terecht in de gemeente Groningen. 4 procent van de auto’s die daar geregistreerd staan is namelijk elektrisch. Dat is aanzienlijk meer dan in de rest van de provincie, want de nummer twee – Westerkwartier – scoort 1,5 procent. In Het Hogeland rijdt zelfs slechts 0,6 procent van de auto’s rijdt er op stroom. Dat blijkt uit onderzoek van energiebedrijf en laadpaalleverancier Zonneplan, op basis van cijfers van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).
Begin december stonden er in de provincie Groningen 5.708 elektrische personenauto’s geregistreerd, op een totaal van 291.994 auto’s. Ook in absolute zin rijden er het meest in de gemeente Groningen: 3.722. Dat kan deels te maken hebben met de aanwezigheid van enkele grote leasemaatschappijen. Van de overige 1.986 e-auto’s in de provincie Groningen staat ruim een kwart geregistreerd in de gemeente Westerkwartier. Met 65 stuks kom je er in de gemeente Pekela het minst tegen.
Diesel populairst in Westerkwartier
Waar elektrisch rijden steeds populairder wordt is bij diesel een tegenovergestelde trend te zien. Landelijk rijdt nog minder dan één op de tien auto’s op diesel. Ook in de provincie Groningen speelt diesel een steeds kleinere rol, al zitten wel alle gemeenten boven het landelijk gemiddelde. Het hoogste percentage dieselauto’s rijdt in de gemeente Westerkwartier (17,1 procent), gevolgd door Westerwolde met 15,7 procent. Inwoners van Groningen en Stadskanaal hebben diesel daarentegen juist het meest afgezworen (respectievelijk 11,9 en 12,2 procent).
Laadpaal meest dichtbij in de Randstad
Wie elektrisch gaat rijden moet uiteraard ook rekening houden met de laadmogelijkheden. Zonneplan zocht eerder dit jaar al uit dat een openbare laadpaal in de Randstad gemiddeld tot wel acht keer zo ver weg is als in Noord-Nederland. Ook bleek uit een panelonderzoek dat liefst één op de vijf Flevolanders bij de aanschaf van een volgende auto voor een elektrische aandrijflijn kiest. Daarmee lopen zij vooral voor op inwoners van Friesland en Zeeland.
Slim laden
Zonneplan zocht uit in welke regio’s zich de meeste EV-rijders bevinden, omdat het energiebedrijf sinds kort ook slimme laadoplossingen aanbiedt. Het bedrijf wil elektrische rijders stimuleren om vooral te laden op momenten waarop veel wind- en zonnestroom beschikbaar is, zodat elektrisch rijden daadwerkelijk groen wordt. Daarvoor biedt het de combinatie van een slimme laadpaal en een dynamisch energiecontract aan. Volgens berekeningen van Zonneplan besparen gebruikers daarmee tot ruim 30 procent aan kosten ten opzichte van traditioneel thuisladen.