Digitalisering speelt een steeds groter wordende rol in ons dagelijks leven. Het beïnvloedt onder andere ons sociaal contact, hoe we nieuws binnenkrijgen, hoe we leren en hoe we werken. Tegelijkertijd veranderen hierin ook onze verwachtingen als consument. “Daardoor is bij veel bedrijven en organisaties de kennisbehoefte op het gebied van digitale transformatie sterk toegenomen”, vertelt Bas Baalmans, programmamanager van het Groningen Digital Business Centre (GDBC).
Het GDBC werd in 2018 opgericht door de Faculteiten Economie en Bedrijfskunde en Science en Engineering van de Rijksuniversiteit Groningen en de Noordelijke Online Ondernemers (NOO). Het GDBC bevindt zich op de Zernike Campus Groningen en is een kenniscentrum in digitaal ondernemen en data-analyse. “Ons doel is om de digitale sector in de provincies Groningen, Friesland en Drenthe te versterken”, licht Baalmans toe. “We verbinden het noordelijke bedrijfsleven met de kennis van onze studenten. Dit doen we op basis van onderzoeksvragen vanuit de praktijk, stages en specifieke consultancy opdrachten. Zo brengen we het bedrijfsleven de universiteit binnen en brengen we onze kennis naar alle ondernemers in het Noorden toe. Ongeacht hun bedrijfsgrootte.”
Digitale transformatie
Het kenniscentrum heeft vier pijlers. Het fungeert ten eerste als kennisplatform op het gebied van digitaal ondernemen, waarin de betrokken partijen seminars organiseren over relevante thema’s. De tweede pijler is matchmaking, waarbij talentvolle studenten in contact worden gebracht met bedrijven en organisaties in het Noorden. De derde pijler is het opzetten van een multidisciplinair onderwijsprogramma en de vierde pijler is het opzetten van een onderzoekagenda. Binnen deze pijler wordt onderzocht welke onderzoeksvragen er zijn binnen de digitale sector in Noord-Nederland.
“Sinds de oprichting heeft het GDBC de digitale sector in het Noorden al op verschillende manieren weten te versterken. Nut en noodzaak van ons kenniscentrum zijn inmiddels ruimschoots bewezen. In de afgelopen vijf jaar is daarbij vooral de behoefte aan onze kennis over digitale transformatie sterk toegenomen. Dit is het gevolg van de steeds verdergaande digitalisering in onze samenleving. Vrijwel alle bedrijven en organisaties merken dat hierdoor ook de verwachtingen van hun klanten veranderen. Denk bijvoorbeeld aan het online maken van een afspraak bij de kapper of een restaurant, maar ook aan de robotisering van operationele processen bij grote bedrijven.”
Vijfde industriële revolutie
Digitale transformatie wordt ook wel de vierde industriële revolutie genoemd, waarbij digitale technologieën worden geïntegreerd in een bedrijf of organisatie. Het integreren van online communicatie, intern en extern, is hier een voorbeeld van, net als artificial intelligence, blockchain en big data. Voor bedrijven betekent dit vaak een fundamentele verandering van hun bedrijfsvoering. Zowel op technologisch als op cultureel gebied.
“In de afgelopen jaren hebben we gemerkt dat digitaal transformeren voor veel mkb’ers in het Noorden een flinke uitdaging is. Hier helpen we ze graag bij door ze in contact te brengen met onze studenten. Zij kunnen bijvoorbeeld een adviesrapport schrijven of meehelpen met de implementatie van de nieuwste ontwikkelingen in digitaal ondernemen. Nu focussen op digitaal transformeren is voor alle bedrijven en organisaties belangrijk. Temeer omdat we aan de vooravond staan van de vijfde industriële revolutie, waarin de harmonieuze samenwerking tussen mens en machine centraal staat.”