Voor een organisatie die miljoenen documenten verwerkt, geeft het ISO 27001-certificaat klanten zekerheid dat Klippa belang hecht aan privacy en zorgvuldig met persoonlijke gegevens omspringt. Deze nieuwe internationale standaard komt een jaar nadat het softwarebedrijf haar eerste ISO-certificering ontving – de ISO 9001.
Waar de ISO 9001 waarborgt dat producten en diensten voldoen aan de behoeften van klanten aan de hand van een effectief kwaliteitsmanagementsysteem, is het ISO 27001-certificaat een wereldwijd erkende norm op het gebied van informatiebeveiliging.
Certificering
Volgens Forbes helpt de ISO 27001-certificering onder andere bij het identificeren en oplossen van kwetsbaarheden, het verbeteren van de cyber security, en het voortdurend laten beoordelen van risico’s door een onafhankelijke derde partij. Daarnaast toont het certificaat aan dat belangrijke regelgeving wordt nageleefd, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), NIS2-richtlijn en de Amerikaanse HIPAA-regels. Dit komt de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van bedrijven ten goede.
Met betrekking tot de certificering wordt van de medewerkers van Klippa een proactieve houding gevraagd. Zo mogen bijvoorbeeld geen werk gerelateerde documenten op externe apparaten of openbare clouds worden opgeslagen en moet altijd tweefactor-authenticatie (2FA) en versleutelde software worden gebruikt.
Information Security Management System
“Bij Klippa hebben we databeveiliging altijd heel serieus genomen. Daarom hadden we al een intern beveiligings- & nalevingsframework. In de afgelopen negen maanden hebben we ons Information Security Management System verbeterd om te voldoen aan de eisen van ISO 27001. Deze externe certificering bewijst de volwassenheid van onze organisatie en ik ben er persoonlijk erg trots op”, aldus Bart-Jan Maatman, Chief Financial Officer van Klippa.
Klippa is in 2015 opgericht in Groningen en is inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijde organisatie. Het bedrijf richt zich op het digitaliseren en automatiseren van document workflows met behulp van moderne technologieën, zoals Machine Learning en AI. Het softwarebedrijf bedient meer dan duizend klanten in binnen- en buitenland, waaronder merken als Nivea, Krombacher, Banijay Benelux en Pleo.