“Uitstekend nieuws voor de regio Emmen, dat de verdere verdubbeling van het Duitse deel van de A37-E233 van start kan. Een nieuwe impuls voor de verdere versterking van de regio Emmen in het Europese logistieke netwerk, en als vestigingsplaats.” Dat zegt Directeur Herman G. Idema van netwerkorganisatie Ondernemend Emmen. Hij spreekt namens ongeveer 300 leden in het Emmense bedrijfsleven en is enthousiast over het feit dat verkeersminister Olaf Lies van Nedersaksen tijdens een bijeenkomst van de organisatie Pro-E233 donderdagmiddag groen licht heeft gegeven voor fase één van de verdere verdubbeling van de belangrijke verbinding vanuit Emmen richting Scandinavië en de metropoolregio Bremen-Hamburg.
De minister kwam donderdagmiddag persoonlijk vanuit Hannover naar de stad Meppen om het bijbehorende document te overhandigen aan de plaatsvervangend directeur van de Nedersaksische variant van Rijkswaterstaat, mevrouw Katja Pott; het Planfeststellungsverfahren. Een document dat de weg vrij maakt voor de realisatie van het eerste deel van de in totaal acht onderdelen van de totale verdubbeling vanaf de Autobahn A31 langs de Nederlandse grens naar de Autobahn A1 bij Cloppenburg. Het is het resultaat van zo’n dertig jaar ontwerpen, overleggen, lobby en procedures voeren.
Deel één
Deel één van de verdere verdubbeling is het stuk tussen de Autobahn A31, net over de grens bij Zwartemeer, tot net voorbij de stad Meppen en omvat onder andere de overgang van de rivier de Eems. Het is daarmee tegelijkertijd een complex deel van het totale verdubbelingsproject van zo’n 82 kilometer en dat als geheel rond de 1 miljard euro kost. De minister sprak in Meppen in het bijzonder zijn waardering uit voor de inzet en de steun vanuit de provincie Drenthe, de gemeente Emmen en Ondernemend Emmen de afgelopen jaren en verwees nog eens naar de snelle realisatie van de verdubbeling destijds van de A37 aan Nederlandse kant die in 2008 werd afgerond, als voorbeeld van inspirerende samenwerking tussen allerlei partijen.
“Voor de regio Emmen betekent de verdubbeling straks een aanzienlijke tijdwinst naar en vanuit Scandinavië, Bremen en Hamburg. Wel zo’n driekwartier, zegt Herman Idema. “Voeg je daarbij ook nog de komst van de Fehmarnbelt tunnel tussen Duitsland en Denemarken, dan win je zo twee uur of meer naar en van Scandinavië. Dat moet dan rond 2035 het geval zijn.” Idema ziet de laatste tijd al een sterke groei van de activiteiten rond Scandinaviëvervoer langs de A37 rond Emmen. “Kijk wat er bij Nieuw-Amsterdam gebeurt. En ik zie nog meer komen.” Hij wijst ook op de ligging van Emmen ten opzichte van en de Randstad Holland (Rotterdam), Bremen-Hamburg en het Roergebied. “Daar liggen we precies tussenin met straks de mooiste verbindingen. Dat biedt kansen die we moeten benutten.”