Succesvol online ondernemen dankzij studenten
‘Mkb-ondernemer: meld je aan bij WOO-Groningen’
Mkb-ondernemers in de provincie Groningen die hulp nodig hebben bij online marketing, kunnen terecht bij de Werkplaats Online Ondernemen: WOO-Groningen. De WOO is één van de weinige projecten in Noord-Nederland waar concreet wordt samengewerkt door studenten van mbo-, hbo- en wo-niveau. Meer dan duizend ondernemers en honderden studenten zijn sinds de start in 2019 al aan elkaar gekoppeld, met succes.
De WOO is een initiatief van Noorderpoort, Hanzehogeschool Groningen en de RUG. Deze scholen voor mbo-, hbo- en wo-onderwijs leveren allen hun eigen coördinator. Voor de RUG is dat Bas Baalmans. “Ik koppel consultancy-opdrachten van ondernemers aan studenten van het Groningen Digital Business Center (GDBC), een kenniscentrum dat bedrijfspraktijk en wetenschappelijk onderzoek aan elkaar verbindt.”
De WOO is in 2019 opgericht met subsidie van het ministerie van EZ. Vorig jaar liep deze subsidieperiode af. Baalmans: “We hebben geconstateerd dat er meer dan voldoende werk aan de winkel is om het mkb op het gebied van online marketing te blijven ondersteunen. We geven daarom een vervolg aan de werkplaats. Enerzijds door er zelf uren voor vrij te maken, anderzijds dankzij subsidie van het Nationaal Programma Groningen (NPG).
Van social media tot AI-strategie
De WOO gaat dan ook gewoon door. Wel ligt mede dankzij de NPG-subsidie de focus nog meer op de provincie Groningen en in het bijzonder op het aardbevingsgebied. “Ook in deze regio willen we mkb-ondernemers helpen en ondersteunen”, beaamt Baalmans. “Voor veel mkb-ondernemers is het, naast de dagelijkse praktijk, lastig om online kansen te herkennen en benutten.” Aanvragen gaan dan ook vaak over het opzetten van een goede website of webshop, of de inzet van social media. “Maar het kan ook gaan over het inzetten van data voor meer inzicht, of over het opzetten van een online strategie met behulp van tools zoals AI”, vertelt de coördinator.
Aanvraag indienen
Mkb-ondernemers kunnen zich met hun vraag melden bij de WOO. De aanvraag wordt vervolgens bekeken door drie coördinatoren: Marga Stalman van Noorderpoort, Ramon Donkelaar van de Hanzehogeschool en Bas Baalmans van de RUG. Recent is Carina Havenga-de Poel (vanuit de RUG) benoemd als overall projectleider. Daarnaast is er het WOO-team: studenten van de drie scholen die zijn verbonden aan de WOO voor een stage- of afstudeerperiode. “We beoordelen of we de mkb-ondernemer kunnen ondersteunen bij zijn vraagstuk en welke studenten we hiervoor kunnen inzetten”, aldus Baalmans.
Digitaliseringsvraagstukken
Een deel van de ondernemersvragen komt bij het GDBC terecht, het Groningen Digital Business Centre van de RUG. Hiervan is Bas Baalmans projectleider. “De mkb-vraagstukken voor het GDBC zijn vaak wat complexere digitaliseringsvraagstukken, of aanvragen om marktonderzoek te doen. Onze studenten staan in de rij om hiermee aan de slag te gaan: ze doen ontzettend graag praktijkervaring op.”
Laagdrempelig
De studenten worden vanuit hun eigen onderwijsinstelling begeleid door coaches en hebben rechtstreeks contact met hun opdrachtgevers: de mkb-ondernemers. “Opdrachtgevers weten dat ze te maken hebben met studenten en dat een bepaalde leerervaring gewenst is.” De service van de WOO is aanvullend aan de dienstverlening van marketingbureaus, benadrukt Baalmans. “De ideeën en adviezen waar studenten mee komen, kunnen een goede eerste aanzet zijn voor uitvoering door een professionele partij. Het voordeel voor mkb-ondernemers is vooral dat de WOO heel laagdrempelig is. Bovendien hebben veel ondernemers hart en ziel voor Groningen en helpen ze graag om kennis en talent in de provincie ruimte voor ontwikkeling te bieden. Ze komen zo ook in aanraking met studenten en daar kan zomaar een toekomstige werknemer bij zitten. Het is in alle opzichten een win-winsituatie.”