Bevlogen praten Monique Hut en Ingrid Henstra over hun rol binnen het in Drachten gevestigde Woodpacker, waar ze als duo verantwoordelijk zijn voor met name de in- en verkoop. Twee vrouwen in een mannenwereld en dat past als een jas. Woodpackaging, Woodpacker Pallets en Woodpacker Trading gaan – inclusief nieuwe huisstijl – verder als Woodpacker, met maatwerk en kwaliteit leveren als belangrijke pijlers.
Hut houdt zich als salesmanager primair bezig met het werven van nieuwe klanten en het contact met de huidige klanten. “Ik ben hier in 2018 begonnen. Woodpacker bestaat inmiddels vierentwintig jaar en met name in de laatste jaren hebben we een flinke transitie gemaakt. Het stempel van palletboer heeft plaatsgemaakt voor een expert op het gebied van het adviseren, produceren en leveren van onder andere pallets, kisten, kratten en glas- en kozijnbokken.” Henstra, sinds 2021 in dienst, houdt zich net als Hut primair bezig met de sales. “Een betrouwbaar advies en een lange termijnrelatie is voor ons belangrijker dan de snelle verkoop van producten. Wij willen meedenken met de klant. Kwaliteit boven kwantiteit is iets wat in onze genen zit”, aldus Henstra.
‘Je hoort die mannen soms denken: heeft zij er verstand van?’___
Taboe doorbreken
Hut en Henstra hebben een hele goede klik, wat helpt in het bedienen van de klanten. “De lijnen zijn kort”, gaat Henstra verder, “iets wat sowieso symbool staat voor Woodpacker. Er is geen sprake van hiërarchie. Er wordt hard gewerkt, in een familiaire sfeer. We werken overigens in een echte mannenwereld. Binnen onze branche komen we weinig andere vrouwen in de sales tegen”. Er wordt bij een potentiële klant daarom nog wel eens verassend gereageerd als Hut of Henstra aangeeft dat een van de twee zelf langskomt om een opdracht te bespreken, in plaats van een mannelijke collega. Hut: “Je hoort ze dan denken: ‘heeft zij er verstand van’? Dat zie ik als uitdaging om het tegendeel te bewijzen. We hebben genoeg kennis en ervaring om onze klanten te kunnen adviseren met hun verpakkingsvraagstukken en zijn inmiddels gewend aan de verbaasde gezichten als we langskomen. Daarbij is het heel gezellig tussen de mannen. De communicatie is snel en gemakkelijk, met weinig gedoe.”
Circulair
Of je nu gebruikte pallets wilt kopen, verkopen, een gedegen advies wilt bij een logistiek verpakkingsprobleem of op zoek bent naar een maatwerk(export)verpakking in de vorm van pallets, transportkisten of bokken; bij Woodpacker zit je goed. Omdat het bedrijf de afgelopen jaren sterk veranderd is was rebranding een logische vervolgstap. “Onder de naam Woodpacker en met een nieuw logo en bijpassende huisstijl gaan we verder. Onze dienstverlening is breed en in sommige gevallen seizoensgebonden, zo produceren we nu bijvoorbeeld veel houten glasbokken. Dit is voor de klant een zeer mooi alternatief voor het gebruik van stalen bokken”, aldus Hut. Henstra vult haar aan: “We denken ook mee in duurzaamheidsvraagstukken, onder andere door meer circulair te werken. Op maat gemaakte houten bokken worden vaak eenmalig gebruikt. We stimuleren klanten in het hergebruik of in het recyclen ervan.” Woodpacker werkt in het verlengde daarvan onder meer samen met Fripel, waar pellets van A-keuze afvalhout worden geproduceerd. “Intussen groeit Woodpacker gestaag door, maar kunnen onze klanten blijven rekenen op onze vertrouwde korte lijnen en snelle leveringen”, aldus Hut afrondend.