Kennisplatform voor het noorden

Een bedrijf met betekenis en prachtige groeiambities – welkom bij Nijburg!

Geplaatst op 18 december 2024

‘We staan aan de vooravond om onze diensten verder uit te breiden’

Familiebedrijf Nijburg Industry Group uit Midden-Groningen is specialist in het produceren, leveren en installeren van totaaloplossingen die landelijk en internationaal bijdragen aan een gezond en comfortabel binnenklimaat. Met Laura Nijburg en Mirjam Kerdijk heeft het bedrijf sinds 1 juni 2024 twee ambitieuze vrouwen aan het roer. Beide directrices zoomen in op de groeiambities van Nijburg, de daaraan gelieerde pijlers en de kracht van een eigen product én productielijn.

De zeven bedrijven die onder de Nijburg Industry Group vallen, werken (samen) vanuit de divisies Verkoop, Installatie en Productie. Verkoop bestaat uit Solid Air Climate Solutions, Solid Air International en Velu Klimaattechnische Groothandel. Onder Installatie vind je Nijburg Klimaattechniek, Hanze Luchttechniek en Solid Air Climate Ceilings, terwijl Productie uit Nijburg Products bestaat. Het hoofdkantoor is in Westerbroek gevestigd. De productiefaciliteit van 22.000 vierkante meter ligt enkele kilometers verderop in Sappemeer ligt. Het bedrijf heeft – los van de flexibele schil – een kleine 250 medewerkers in dienst.

Duidelijke rolverdeling

De Nijburg Industry Group heeft in positieve zin enkele drukke maanden achter de rug, waarbij 1 juni een belangrijke datum was. Op die dag legde Jan Nijburg zijn functie als algemeen directeur neer en droeg deze over aan (zijn dochter) Laura Nijburg (35) en Mirjam Kerdijk (42). Laura en Mirjam stellen zichzelf voor. Laura: “Ik ben acht jaar geleden binnen Nijburg begonnen. Na meerdere functies te hebben bekleed, werd ik drie jaar geleden adjunct-directeur. Sinds juni ben ik samen met Mirjam algemeen directeur, waarbij ik mij meer op de interne organisatie richt.” Mirjam stapte net als Laura acht jaar geleden aan boord. “Met een bedrijfskundige studieachtergrond in marketing, ben ik bij Nijburg gestart om een marketingafdeling op te zetten. Daar ben ik vijf jaar lang druk mee geweest, totdat ik tegelijk met Laura adjunct-directeur werd. Ik focus mij meer op de externe bedrijfsomgeving”, aldus Mirjam.

Onderscheidend vermogen

De kracht van Nijburg Industry Group is het geïntegreerde businessmodel van de zeven eerder benoemde bedrijven. “Zij versterken elkaar onderling”, gaat Mirjam verder, “waarbij voor de klant alles kan worden geregeld; van A tot Z. Met Solid Air hebben we een eigen merk en in Sappemeer hebben we ons productiegedeelte en logistieke centrum. We hebben dus alles in huis om snel en flexibel in te spelen op klantvragen. Hierin zijn we onderscheidend.”

Groeiversnelling

Om niettemin te kunnen blijven voldoen aan de diverse klantvragen, kijkt Nijburg Industry Group goed naar de markt en de kansen daarin, zoals een overname. De autonome groei die men de laatste jaren voor ogen had, kan zomaar in een stroomversnelling terechtkomen. Laura daarover: “Op dit moment leggen we de laatste hand aan de overname van een bedrijf wat gespecialiseerd is in kunststofluchtkanalen. Met deze overname betreden we een nieuwe markt, breiden we ons productassortiment uit en verwachten we onze strategische doelstellingen sneller te behalen. Uiteraard versterkt het ook onze marktpositie.”

Strategisch plan

Laura en Mirjam zaten de laatste jaren al vooraan tafel in het opmaken en uitvoeren van het strategisch plan van 2024 – 2028. Het plan omschrijft de koers van de organisatie, onder meer aan de hand van vier pijlers: de digitale transformatie, internationalisatie, service & onderhoud en productontwikkeling. De overname ondersteunt de focus op productontwikkeling. “We innoveren en groeien door producten toe te voegen en door onze dienstverlening uit te breiden, waarbij we 2028 als stip aan de horizon hebben”, aldus Mirjam. De doorontwikkeling komt echter overal binnen de organisatie tot uiting. Laura geeft enkele mooie voorbeelden: “Het platform voor onze webshop is vernieuwd en verder gedigitaliseerd, met daarin AI-ondersteuning. We implementeren momenteel een nieuw ERP-systeem, waarmee we in de cloud gaan werken. We investeren in BIM (digitale bouwmodellen, red.), waar we tevens een specialist voor in huis hebben. Data is key, het datagedreven werken staat hoog op de agenda. Binnen de productie gaan we tachtig procent minder papier gebruiken en overal hangen schermen met data en informatie.” Mirjam geeft aan dat ze binnen Nijburg veel aandacht hebben voor het verder ontwikkelen van de klantreis, ook wel customer journey genoemd. “Waar een klant of bezoeker ook is, we willen overal dezelfde uitstraling hebben.”

Betekenisvol werk en tastbare producten

Nijburg Industry Group levert met haar vooruitstrevende klimaatoplossingen tastbare producten af. Met een sterke afzetmarkt in onder andere de utiliteitssector, woningbouw en de gezondheidszorg zijn er in de regio succesvolle projecten afgerond voor de Euroborg, Gasunie en het UMCG. Op de slotvraag wat werken voor Nijburg Industry Group zo leuk maakt, zijn Laura en Mirjam duidelijk. “Onze medewerkers, klanten en stakeholders hebben een centrale rol en het werk is ontzettend divers”, gaat Laura verder, “net als het belang van een gezond binnenklimaat en alle transities waar we tegenwoordig mee te maken hebben. We hebben aandacht voor onze collega’s en vinden werkgeluk belangrijk. Het verloop is laag, mensen werk hier graag.” Mirjam afrondend: “We leveren met elkaar een bijdrage aan een gezonder en beter leven. En ook al ben ik zoals Laura niet een direct familielid, zo voelt het wel. De passie van de familie zit in de genen. Waar je ook werkt binnen Nijburg, iedereen is gelijk en is bereid om de ander te helpen.”

www.nijburg.nl

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkophetnoorden.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar:

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Lees meer.

Ik ga akkoord