In 2015 ziet Peter Machiel Lotgering een kans die niemand anders ziet: badbevallingen toegankelijk maken voor alle vrouwen in Nederland. Met een verloskundige als vrouw en een ondernemersgeest met ervaring ziet hij het gat in de markt. Eerst runt hij Birthpools vanuit huis, maar inmiddels 9 jaar later vanuit een groot kantoor en magazijn in Zuidbroek. Peter: ‘Mijn vrouw kreeg in 2015 van haar cliënt de vraag of ze ook assisteerde bij badbevallingen. Toen was dat nog relatief nieuw in ons land. Ik ben op zoek gegaan naar een fabrikant die zo’n bad kon leveren en zo is het balletje gaan rollen.’
Met een achtergrond in de motorfietsbranche is de omslag groot, maar vertoont het ook veel overeenkomsten, aldus Peter: ‘Ook in deze sector is het een kwestie van vraag en aanbod. Er kwam steeds meer interesse in bevallen in bad, maar er was negen jaar geleden maar één aanbieder in Nederland. Toen ben ik me gaan verdiepen in de materie; met alle wetenschappelijk bewezen voordelen van water tijdens de bevalling was het duidelijk dat ik hier verder mee aan de slag wilde: hier moeten meer vrouwen van weten én toegang toe hebben.’
Doorbraak in Nederland
De ondernemende Peter gaat vliegend van start. Hij schrijft alle verloskundigen in Nederland aan en sluit in korte tijd 200 verloskundigen aan. Birthpools levert het bad af aan huis in de 36e week en haalt het na de bevalling weer op voor reiniging. Ook ziekenhuizen worden de afgelopen jaren steeds enthousiaster: inmiddels heeft meer dan de helft van de ziekenhuizen een bevallingsbad van Birthpools in de verloskamer staan. Peter: ‘Daarmee hebben we een enorme impact gemaakt op de keuze van vrouwen om te bevallen zoals zij dat willen. In Nederland zijn we nu alom bekend en de badbevalling is een breed gedragen manier van bevallen geworden.’
Groei, samenwerking en vooruitgang
Drie jaar geleden sluit compagnon Frank aan. Met een achtergrond als UX designer richt hij zich op de achterkant van de dienstverlening. Frank: ‘We willen het onze klanten zo makkelijk mogelijk maken. Daarom kan je op de website heel makkelijk het bevalbad reserveren en gelijk betalen. En in ziekenhuizen hebben we een speciaal pinapparaat waarmee het gebruik van het bevalbad eenvoudig direct afgerekend kan worden. Handig voor ziekenhuizen en voor onze klant.’
Met Frank aan boord start de oriëntatie op uitbreiding, Peter: ‘Toen we eenmaal in Nederland stevige voet aan de grond hadden, zijn we verder gaan kijken. In overleg met onze fabrikant in het Verenigd Koninkrijk voeren we nu als enige het merk in Europa. Ook vormen we het magazijn voor het hele continent. Qua dienstverlening zijn we inmiddels uitgebreid naar Duitsland en Zweden, maar zijn ook al bekend in Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Spanje. Het geeft weer een totaal nieuwe ondernemersimpuls, want de markt is in deze landen anders dan in Nederland.’
Internationale ambitie en de impulslening
Op een lokaal evenement komt Peter in gesprek met Wessel de Vries, businessverkenner bij GroBusiness met een specialisatie op het internationale handelsvlak. Peter: ‘We zaten toen met de vraag: hoe pakken we de groei in Europa aan? Wessel had op elke vervolgvraag een antwoord en heeft ons gekoppeld met lokale partijen zoals GroDal, maar ook de RVO. Heel fijn om zo’n vraagbaak te hebben op zakelijk vlak: het is heel prettig om te sparren met iemand als Wessel die zo’n lange staat van dienst, ondernemerservaring en veel connecties heeft.’
Met de internationale groei komen er ook financiële vraagstukken voor Peter en Frank: ‘Om de voorraad goed op orde te houden, ontstond er vraag naar extra financiering. We zijn eerst in gesprek gegaan met de bank, maar dat bleek lastig. Toen zijn we verwezen naar de impulslening van het Groninger Groeifonds. Deze lening had voor ons goede voorwaarden en de goede gesprekken met Daan van GroBusiness hebben ons ook geholpen. Dankzij de impulslening komt er nu weer een voorraad aan die we hier in Zuidbroek kunnen opslaan. Zo ontstaat er geen vertraging in de levering van baden: een belangrijke voorwaarde om te kunnen blijven opereren als marktleider.’
Duurzame toekomst
Met de nieuwe financiering ligt de verdere groei in Europa open. Peter: ‘Er zijn nog genoeg nieuwe gebieden, markten en doelgroepen te ontdekken voor ons. Dat geeft ondernemerszin en inspiratie: hoe kunnen we nu zoveel mogelijk vrouwen in Europa de kans bieden om in bad te bevallen? En dan op een veilige, goedkope en goede manier. Daar ligt nog een wereld op ons te wachten.’
Die missie willen Peter en Frank steeds duurzamer realiseren: ‘We zijn nu bezig om ons product nog duurzamer te maken. Zo zijn we druk met het ‘bloody serious project’, waarbij we vervuild pvc recyclen. Particuliere klanten kunnen hun bevalbad met recyclebare onderdelen huren. Dan gaan de onderdelen die hergebruikt kunnen worden, weer retour naar ons. Niet alleen voor onze particuliere klanten thuis, ook in ziekenhuizen zijn we hier in de breedte mee bezig. Tot slot doneren we voor elke badbevalling 650 liter water aan het programma MadeBlue. Als betrokken vaders willen we een mooie wereld achterlaten voor onze kinderen.’
Bij nieuwe vraagstukken weten ze het team van GroBusiness te vinden: ‘We hebben alle gesprekken en ondersteuning ervaren als heel oprecht: er zit geen addertje onder het gras en de verkenners hebben geen ander doel dan ons als ondernemers verder helpen. Het heeft ons geholpen om Birthpools verder te laten groeien.’
Daan Ellens, verkenner bij GroBusiness, vult aan: ‘Bij de mensen van Birthpools is de passie voor ondernemen voelbaar. Ze hebben een mooie niche markt aangeboord met de bevallingsbaden. Het financieringstraject dat we vanuit GroBusiness hebben begeleid heeft erin geresulteerd dat er nu de mogelijkheid is om extra voorraad in te kopen. Daardoor kan er sneller worden gereageerd op een toenemende vraag vanuit de markt en kan Birthpools de concurrentie voorblijven. Met deze Impulslening geef je een impuls aan je ondernemingsplannen: precies wat Birthpools nu heeft kunnen doen.’