Dit jaar bestaat kunstkring De Ploeg honderd jaar. Dit was voor het Groninger Museum de aanleiding een grote overzichtstentoonstelling samen te stellen met werk uit binnen- en buitenland. De tentoonstelling is het middelpunt van een grote manifestatie met talloze activiteiten, zoals muziek en theater, in de stad en de provincie Groningen.
Wat veel mensen aanspreekt in het werk van De Ploeg zijn de prachtige felle kleuren en de herkenning van het Groninger landschap en de stad. Het zijn vaak typische Ploeg-schilderijen: felgekleurde landschappen, dynamische stadsgezichten en karakteristieke portretten. Ze schilderen veelal in de open lucht.
Topstukken
Voor deze tentoonstelling zijn topstukken uit de eigen collectie van het museum geselecteerd, aangevuld met werken uit het buitenland, van musea en particulieren. Schilderijen die eruit springen zijn een portret van Jan Wiegers geschilderd door Ernst Ludwig Kirchner, uit de collectie van het Kirchner Museum in Davos, en het werk Landschap met rode Bomen – Blauwborgje van Jan Wiegers uit 1922, afkomstig uit de collectie van het Stedelijk Museum Amsterdam. Daarnaast is er aandacht voor het werk van Vincent van Gogh, die een grote inspiratiebron was voor de leden van De Ploeg.
Jonge Wilden
De meeste werken zijn afkomstig uit de eigen collectie. Daarnaast zijn bijna 100 werken afkomstig uit andere musea en van particuliere bruikleengevers, uit binnen- en buitenland. Het museum laat bijna 300 werken zien, waaronder schilderijen, tekeningen, drukwerk en grafiek van Ploegleden zoals Jan Wiegers, Johan Dijkstra en Jan Altink, in contrast met werk van coryfeeën zoals Jozef Israëls, H.W. Mesdag, Otto Eerelman en tijdgenoten. Het laat zien hoe de ‘jonge wilden’, zoals de Ploegleden wel genoemd werden, zich losmaakten van de gevestigde orde.
De Ploeg en het Groninger Museum
Het Groninger Museum heeft een grote collectie van kunst van schilders van De Ploeg, bestaande uit ruim 2000 werken. Het verzamelen hiervan begon al in de jaren vijftig van de vorige eeuw toen Jos de Gruyter in 1955 directeur van het museum werd. Mede door diens tentoonstellingsbeleid kreeg het werk van leden van De Ploeg een prominente plaats binnen de collectie van het Groninger Museum. In de loop der jaren werd door een toenemende belangstelling voor het werk van de Ploegkunstenaars het verzamelen te kostbaar. Daarom werd in 1982 Stichting de Ploeg opgericht. Op deze manier werd het werk voor Groningen behouden.
Het kunstklimaat in Groningen
Met de naam De Ploeg wilden de kunstenaars aangeven dat er op kunstgebied in Groningen iets nieuws ontwikkeld moest worden. Oude tradities moesten worden afgeschud. De naam is bedacht door Jan Altink. Hij wilde de Groninger kunst gaan “ontginnen” en dacht daarbij aan het omwoelen van aarde. De Ploeg heeft een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van het culturele leven in Groningen. Er kwam daardoor meer aandacht voor moderne kunst. Om dit te bereiken hielden de Ploegleden vele exposities, manifestaties en lezingen.
De tentoonstelling is te zien tot en met 4 november 2018.