De Sluiskade vormde voor de tweede maal het toneel van de zonnebootraces in de binnenstad van Groningen. De lange afstand wedstrijd ging op vrijdag richting het Zuidlaardermeer. Een bijna 44 kilometer lange beproeving voor de 15 zonneboten om op een zo’n efficiënt mogelijke manier dit te overbruggen. Net als met de Formule 1 autoraces wordt alles nauwlettend in de gaten gehouden door het ‘wal team’.
Solar Stages – 500.000 zonnepanelen in Groningen
Tijdens het sprekers evenement Solar Stages wat aangejaagd is door Klaas Holtman van Bedrijvenvereniging West werd o.a. gesproken door Wouter van Bolhuis van de gemeente Groningen. De ervaringen van de pilot ‘zon op ’t dak’ werden gedeeld door Bas Hoekstra van Ophen advies & ingenieursbureau. Inno Vermijs van de firma New Nexus en piloot in de gelijknamige zonneboot sprak over hun ervaringen van de zonneboot races en hoe dat in de maatschappij gebruikt kan worden.
Het initiatief om in 2025, 500.000 zonnepanelen in de provincie Groningen te hebben werd vervroegd door de negen betrokken partijen naar 2022. De handtekeningen zijn gezet en de Solar Coalition gaat zich hard maken om dit te realiseren onder leiding van Klaas Holtman, Chief Connecting Officer.
De races
De ronde op het Zuidlaardermeer werd door de teams ervaren als een mooie route, vorig jaar werd alleen op het kanaal gevaren. De diversiteit in de bijna 44 kilometer lange route was vanwege de omstandigheden een uitdaging. De zon scheen aan de start niet en daardoor moest men goed berekenen wat voor snelheden aangehouden moesten worden om die volledige route uit te kunnen varen. Team Engineers of Innovation uit Amsterdam die derde werd in de V20-Klasse; ‘Het varen van een time trial vinden wij het mooiste onderdeel, zo wordt de zonneboot en het team op het beste op de proef gesteld.’
Bij de top speed kregen de teams honderd meter van de wedstrijdleiding om op topsnelheid te komen. Het Groningse SDOG team kreeg het voor elkaar om maar liefst 45,2 km/u te gaan, het snelste team van de drie klassen.
Tijdens de endurance race is het Groninger Museum vaak bekeken door de teams. Men kreeg anderhalf uur de tijd om zoveel mogelijk rondjes te varen. Net als bij de time trial is het zaak dat de teams de energie zo goed mogelijk verdelen.
Het slalom onderdeel van de races is voor de grote zonneboten een beproeving. De boeien liggen dicht op elkaar, dus het is aan de piloot om goed te sturen en zorgen dat het slalom parcours zo snel mogelijk wordt afgelegd. Het locale Groningse SDOG team: ‘het was leuk, helaas is de linker vleugel ook kapot, maar die repareren we wel weer!’
Klassement wereldbeker
De race in Groningen is de derde race die om het wereldkampioenschap gaat, aankomend weekend wordt er gevaren in Monaco en de laatste wedstrijd zal 6 en 7 september in Dordrecht zijn.
De leiders in het klassement van de verschillende klassen zijn in de Top Klasse het Leeuwarder Dutch Solar Team, de Groningers van het SDOG team staan op een goede tweede plek. Sunflare Solarteam uit Drachten, voer wederom een ‘steady’ race en behoudt de hoogste plek op het podium. New Nexus Solar Racing Team uit Tynaarlo staat op één, maar met het Friese DB20 Solar Boat Racing op de hielen. Monaco zal een mooi strijd toneel worden volgend weekend tussen alle teams in de top drie.
Solar Sport One & 17 SDG’s
Solar Sport One zet zich in voor 3 van de 17 duurzame doelen, te weten: 4 kwaliteitsonderwijs, 7 betaalbare en duurzame energie en 14 leven in het water.