Zowel bij een transporteur als bij een eigen vervoerder draait alles om productiviteit. De route wordt nauwkeurig berekend en de vrachtwagenchauffeur moet zo snel mogelijk de vracht bij de klant afleveren. Maar dan komt het laden/lossen gedeelte. Als dit niet snel wordt uitgevoerd gaat kostbare tijd verloren. Sterker nog, ter plekke blijkt dat er alleen maar een eenvoudige pallettruck beschikbaar is. Of erger nog, het oppervlak van de losruimte blijkt verre van gelijkmatig of de eigen opbouwkraan heeft een te kleine reikwijdte om de klus te klaren.
In al deze gevallen zou de vrachtwagenchauffeur wensen dat hij zijn eigen heftruck bij zich had. Een meeneemheftruck krijgt een plek achterop de vrachtwagen, zodat er geen kostbare laadruimte in de vrachtwagen verloren gaat. Veelal kan de heftruck binnen enkele minuten worden ingezet. Het zijn lichte, compacte machines die vaak een behoorlijk gewicht kunnen hanteren. Het bekende tegengewicht van de traditionele heftruck ontbreekt en dat is voornamelijk om de compactheid in ontwerp te kunnen realiseren.
Drie voordelen van de meeneemheftruck:
- Tijd. Onmiddellijk lossen. Er hoeft niet meer gewacht te worden op heftrucks van de klant, maar de vrachtwagenchauffeur kan autonoom zijn vracht afleveren.
- Locatie. De vracht kan op elke plek worden afgezet. Een meeneemheftruck is extreem wendbaar en vaak voorzien van banden voor ruw terrein. Prima dus voor bouwplaatsen of agrarische omstandigheden.
- Productiviteit. Er kunnen meer goederen worden geleverd in dezelfde werkdag.
Manitou levert twee soorten meeneemheftrucks:
De meeneemheftruck met hefmast.
Deze handige driewielers beschikken over een ongekende restcapaciteit in vergelijking tot de concurrentie en vinden hun weg in vele terreinen. De lasten worden opgepakt middels een pantograaf, telescoopvorken of een combinatie ervan. Op elk wiel is een rem gemonteerd en dat is uniek in deze categorie machines. Veilig werken moet immers altijd een prioriteit blijven.
De meeneemheftruck met telescoopmast
Deze variant biedt hefcapaciteiten tot zelfs 2.7 ton en voegt extra productiviteit tijdens het lossen toe door de reikwijdte van de telescoopmast. Zo kan je bijvoorbeeld een trailer geheel vanaf één zijde lossen. De grotere bodemvrijheid en krachtige motor maken het mogelijk in de meest moeilijke terreinen goederen af te leveren of op te pikken. Extra prettig is dan ook de telescoopmast die een beter zicht naar voren biedt dan bij traditionele masten. Tenslotte heeft een telescoopmast veel minder bewegende onderdelen dan een traditionele hefmast en dat scheelt aanzienlijk in onderhoud (TCO = Total Cost of Ownership).
Beide varianten zijn met een meerweg besturing verkrijgbaar en dat is ideaal in krappe ruimtes of bij het hanteren van goederen met lange afmetingen.
Als tractie hoog op de wensenlijst staat, zoek dan een model met 3-wielaandrijving in plaats van de gebruikelijke aandrijving op de 2 voorwielen. Deze 3-wielaandrijving zit standaard op de Manitou meeneem heftrucks.