Hoe combineer je als werkgever binnen je bedrijf werk en mantelzorg? Drentse ondernemers die daar informatie over willen, hebben daarvoor nu een digitaal hulpmiddel: Een laagdrempelig E-learningtraject waar ze in heel korte tijd alle benodigde kennis kunnen opdoen over het combineren van mantelzorg en werk. Het platform met het E-learningtraject werd gelanceerd in Emmen door de Drentse gedeputeerde voor economische zaken, Henk Brink. Hij deed dat tijdens de online ledenvergadering van de ondernemersorganisatie Ondernemend Emmen. Ondernemend Emmen is vanuit haar expertise op het gebied van werk en mantelzorg nauw betrokken bij het nieuwe E-learning platform.
“Aandacht voor dit thema op de werkvloer kost bijna niets en levert veel op: minder verzuim, meer productiviteit en een hogere werknemerstevredenheid. Ondernemend Emmen zet zich daarom al jaren in om mantelzorgvriendelijk personeelsbeleid te stimuleren bij ondernemers. En daar is dit een onderdeel van,” zegt Herman G. Idema, directeur van Ondernemend Emmen. “Het E-learningtraject is weliswaar in Drenthe ontwikkeld en daar zijn we best trots op, maar is bij succes straks ook voor alle andere ondernemers in Nederland online beschikbaar. Want mantelzorg en werk speelt overal.”
Kwart werknemers mantelzorger
Steeds meer werknemers in Nederland zijn tevens mantelzorger. Nu combineert gemiddeld 1 op de 4 werknemers werk en mantelzorg, in de komende jaren stijgt dat naar 1 op de 3. Vaak leidt deze combinatie tot situaties van overbelasting, met ziekteverzuim en uitval als gevolg. Uitval door mantelzorg overbelasting staat nu al in de top 5 van verzuimoorzaken bij bedrijven. Als werkgever kun je er dus maar beter op voorsorteren en mantelzorg de plek geven die het binnen elke onderneming verdient. Dat is niet ingewikkeld maar vraagt wel om aandacht.
Praktische insteek en eigen tempo
Om de drempel voor werkgevers te verlagen heeft Ondernemend Emmen, samen met Albert Nieuwenhuis van Nieuw Advies en met steun van de provincie Drenthe, een online cursus ontwikkeld. Vier modules, elk bestaand uit vier duidelijke stappen, bieden handvaten waarmee een werkgever meteen aan de slag kan. ‘Hoeveel mantelzorgers heb ik eigenlijk in dienst en hoe ga ik op constructieve wijze het gesprek met hen aan?’ ‘Wat hebben zij nodig om hun werk en mantelzorgtaken goed te kunnen combineren en welke mogelijkheden heb ik als werkgever om hen daarbij te helpen?’ Met behulp van voorbeelden, inspirerende video’s, handige overzichten en ‘hands-on’ actielijsten kan iedere werkgever in korte tijd de opgedane kennis vertalen naar zijn of haar eigen situatie. Niet alleen voor de korte termijn maar als blijvend onderdeel van het personeelsbeleid.
Aanvulling op website mantelzorg
Het E-learning traject is een aanvulling op de al bestaande informatieve website voor werkgevers: www.mantelzorginfopunt.nl. Het traject is als pilot ontwikkeld voor en door ondernemers, in samenwerking met de Stichting Werk & Mantelzorg. Vanaf maandag 29 november kan iedereen de online cursus gratis volgen vanuit huis of kantoor, in eigen tijd en tempo. Wanneer de onderzoeksresultaten voor deze pilot over een jaar positief zijn zal het initiatief ook landelijk uitgerold worden.