De maand mei liet duidelijk zien dat Friesland goed gevonden wordt als gastheer van zakelijke evenementen. Diverse congressen en seminars deden de provincie aan en brachten honderden (inter)nationale deelnemers met zich mee.
Zo vonden er twee congressen plaats rondom politieke partijen; zowel de VVD als D66 hadden hun bijeenkomst in Leeuwarden. Het VVD voorjaarscongres werd 21 mei gehouden in het WTC Expo. Ruim 1000 partijleden kwamen bijeen om te discussiëren over ‘Waardevol Nederland’. Datzelfde weekend vond het Noordelijk D66 congres plaats met als kernthema ‘Motoren voor de economie van het Noorden’
Daarnaast bracht De Fryske Akademy, borger van de Friese taal, met het onderwerp ‘meertaligheid’ vele internationale gasten naar Leeuwarden voor het seminar ‘r-atics’, dat plaatsvond van 18 tot en met 20 mei.
Ook rondom de economische speerpunten van Friesland, dairy- en watertechnologie, zijn interessante evenementen georganiseerd. Zo werd van 8 tot en met 11 mei het Veehandel Congres gehouden, wat honderden internationale veehandelaren bij elkaar heeft gebracht. Op 25 mei werd op de Water Campus het nationale ‘Startup Fest Europe’ afgetrapt met het ‘Water Tech Fest’, met als doel investeerders en starters aan elkaar te verbinden. Dit evenement is vervolgens opgevolgd door de open dagen van 26 tot en met 28 mei van de Dairy Campus, hét wetenschappelijk centrum rondom zuiveltechnologie.
Evenementen in juni
Na een succesvolle meimaand mag Friesland zich ook in juni verheugen op een aantal prestigieuze evenementen. Vanuit innovatiecluster Drachten, opgericht door innovatieve bedrijven als Philips, Variass en Neopost Technologies wordt op 9 juni een uitvinderswedstrijd georganiseerd. Hiermee wil het cluster de techniek- en innovatiesector in Noord-Nederland nog beter op de kaart zetten. Daarnaast verwelkomt Leeuwarden van 21 tot 23 juni zo’n 300 wetenschappers voor het internationale Precision Dairy Farming congres, die bijeenkomen om hun kennis en expertise te delen op het gebied van zuiveltechnologie.
Zakelijk toerisme belangrijk
Toerisme is een belangrijk economisch speerpunt voor Friesland. De provincie staat goed te boek als toeristische bestemming en ieder jaar mag Friesland vele particuliere gasten ontvangen. Dat Friesland ook een zeer geschikte destinatie is voor een bezoek vanuit zakelijke perspectief wordt steeds meer zichtbaar. Dit is erg belangrijk. Niet alleen vanuit financieel oogpunt, de zakelijke toerist neemt per bezoek meer omzet mee, maar ook vanuit het perspectief van kennisoverdracht en innovatie. Om deze redenen zet Merk Fryslân, de provinciale marketingorganisatie, sterk in op deze doelgroep.