Het zijn mooie tijden voor Admifa Accountants & Adviseurs. Het bedrijf, met vestigingen in Stadskanaal (hoofdkantoor), Nieuw-Weerdinge en Hoogezand, bestaat in 2024 maar liefst 25 jaar. Volgens directeur Bert Schulte (57) is plezier maken essentieel, met passie voor de klant en een sterk teamgevoel wat ervoor zorgt dat iedereen ‘bokje staat voor elkaar’.
De hoofdfoto op Admifa’s website spreekt boekdelen. Twee blauwe werklaarzen staan stevig op een weids boerenveld. Met de voeten in de klei (of op veengrond) staan is volgens Bert Schulte (57) een voorwaarde om het verschil te maken binnen met name de agrarische klanten die maar liefst een derde van de opdrachtgevers van Admifa beslaat. “Een doorsnee boer test graag jouw agrarische kennis als je langskomt om zaken te doen”, begint Schulte. “Kom je daar niet doorheen, dan is je achterstand vrijwel onoverbrugbaar. Weet je wél hoe het werkt? Dan kun je vaak niet meer stuk.”
Boerenzoon
Onder de rook van Mussel groeide Schulte op in het kleine streekdorp Kopstukken. Van de term kopstuk, laat staan directeur, wil Schulte weinig weten. Hij opereert liever in de schaduw, aldus de man die opgroeide op een boerderij. “Mijn vader had een klein akkerbouwbedrijf en wat varkens. Als boerenzoon bracht ik daar op jonge leeftijd al heel wat uren door. De affiniteit met de agrarische sector is mij binnen Admifa goed van pas gekomen. Als je weet waar je over praat, is het je eerder gegund. Op die manier leer je de persoon achter een bedrijf kennen, waardoor de relatie vertrouwelijker wordt. Daar doe ik mijn voordeel ook mee bij onze MKB-klanten, wat naast de agrarische hoek een belangrijke sector is voor ons.”
Trouwe klanten
Schulte noemt de Groningse mentaliteit binnen zijn organisatie. Een instelling die zich volgens hem uit in persoonlijke aandacht, laagdrempeligheid, hard werken en eerlijk zijn. “Bij grotere kantoren draait het vaak om omzet. Cijfers zijn leuk, maar wij vinden de mens en diens rol en verhaal net zo belangrijk. Ik ben ervan overtuigd dat dit ervoor heeft gezorgd dat we een trouw klantenbestand hebben. Diezelfde klanten zorgen voor goede mond-op-mondreclame, waardoor we gestaag doorgroeien.” Admifa heeft momenteel een kleine dertig mensen in dienst, waarvan het gros op de nieuwe A1-locatie in Stadskanaal werkt. “Sinds november zijn we gevestigd aan de Tinnegieter 21, in een pand met een solide, degelijke uitstraling. In 2021 hebben we een kantoor in Nieuw-Weerdinge overgenomen en sinds vorig jaar hebben we een vestiging in Hoogezand. We begonnen in 1999 op nul, dus wat dat betreft hebben we hele mooie stappen gemaakt.”
Jubileumjaar
Met Admifa staat Schulte aan de vooravond van het 25-jarig jubileum, iets wat terechte aandacht krijgt de komende periode. “In februari opent de burgemeester officieel ons nieuwe onderkomen in Stadskanaal, inclusief grote feesttent en muzikale omlijsting. In april gaan we een weekend naar Berlijn met ons personeel.” Datzelfde personeel is overigens evenzo een uitdaging, aldus Schulte. “Niet in het behouden ervan, want ons verloop is laag. Omdat we doorgroeien qua klanten, zijn nieuwe collega’s meer dan welkom. Zo kunnen we ons blijven onderscheiden. Wat de toekomst betreft ben ik niet zo van de langetermijnvisie. Plezier maken en als team presteren staat bij mij op één, met passie voor de klant. Als dat over vijf jaar nog zo is, ben ik tevreden.”