De Crèmesoep Dubarry, vernoemd naar Madame Marie-Jeanne Becu du Barry, een beroemde Franse schoonheid en maîtresse van Lodewijk XV van Frankrijk, is sinds de 18e eeuw een van de klassiekers van de Franse keuken. De Dubarry uit de Franse keuken heeft nu een Friese concurrent gekregen en wel van de Gouden Bloemkool uit het zilte Friese land, dat tegen de Waddenzee aanligt.
De Gouden Bloemkool Roomsoep DuBarry is een 100% vegetarische soep gemaakt met de biologische Gouden Bloemkolen van Inge en Reindert de Jong uit Pietersbierum. Deze bloemkoolsoep heeft een paar verrassende smaakelementen die als bijzonder betiteld mogen worden. Tegelijkertijd biedt deze soep de mogelijkheid om een paar persoonlijke twisten in de smaak aan te brengen.
De in samenwerking met de Kleinste Soepfabriek gemaakte crèmesoep, maakt onderdeel uit van de No-Waste campagne die in oktober is opgestart door Alef Dekker (DOWNTOP) en Janco Heida (De Streekboer). Met de actie wilden Dekker en Heida aandacht vragen voor de zinloze vernietiging van duizenden biologische bloemkolen, enkel en alleen om het feit dat ze te geel waren. Gele bloemkolen worden simpelweg niet verkocht door de uiteenlopende supermarktformules. De aanklacht tegen deze vernietiging ontketende onder andere in de media veel aandacht. Ook op de sociale media en tijdens de manifestatie in de Blokhuispoort in Leeuwarden werd door zeer veel mensen vol onbegrip, maar ook boos gereageerd op het gedrag van de supermarkten en haar inkooporganisaties.
‘Met de productie van de Gouden Bloemkool Roomsoep DuBarry kunnen’, zo zegt Alef Dekker met een glimlach, ‘de Gouden Bloemkolen nog een keer dansen met de smaakpapillen van iedereen die een glazen pot Friese DuBarry koopt!’ De bloemkoolsoep kan met ingang van maandag 2 januari in de webshop van De Streekboer worden besteld. Om een groter publiek de gelegenheid te bieden deze Friese lekkernij te proeven, zal er onder andere op zaterdag 14 januari in de Blokhuispoort in Leeuwarden een proeverij worden georganiseerd. Een aantal Streekboeren zal op de proeverij hun producten toevoegen, dit om te laten proeven hoe je een persoonlijke twist aan deze roomsoep kunt geven.
Met de productie van 1200 potten Bloemkoolsoep willen Dekker en Heida duidelijk maken dat heel veel voedsel met een ‘vlekje’ toch Gouden Voedsel is. Voedsel dat het verdient om gegeten te worden, voedsel waarvan je echt kunt genieten. Deze actie wordt ondersteund door de Rabobank Heerenveen-Zuidoost Friesland doordat zij inmiddels 600 potten van de Friese Bloemkool Roomsoep heeft gekocht.