“We zijn goed in funderingswerk en we willen graag mensen helpen”, zegt Hendrik Jan Postma, één van de drie broers die samen het bedrijf BHP Funderingstechniek runnen. “Nu we problemen zien ontstaan bij particuliere huiseigenaren, is het logisch dat we voor hen aan een oplossing werken.”
Wat is er aan de hand? Nu het waterpeil zakt, raakt de bodem in beweging en komt er zuurstof bij de vaak houten fundering. Een centimeter verzakking van de grond zorgt al voor scheuren, verrotting van het materiaal en een veranderende draagkracht. Daarnaast zijn veel woningen destijds gebouwd op slappe bodems, in veen- en kleigebieden. Bovendien zien we in Groningen het gaswinningsprobleem. “We hebben allemaal óf de beelden gezien óf we weten uit eigen ervaring wat de gevolgen zijn van grondverzakking op de leefbaarheid van een huis.”
Het probleem
“Helaas kan ik niets doen aan het grondwaterpeil, of aan aardbevingen in het gaswinningsgebied. Ik zie wel dat veel huiseigenaren die hun huis willen herstellen soms met de handen in hun haar zitten. Daar komt namelijk veel bij kijken: een funderingsonderzoek, engineering, vergunningsaanvraag en financiering. Moet ik bij de bank zijn, of kan ik subsidie krijgen? Moet ik nou echt een bouwput van mijn huis maken, of zijn er andere technieken? Je moet als huiseigenaar niet alleen veel uitzoeken, maar ook veel beslissingen nemen. Beslissingen waarvan je de consequenties vaak niet kan overzien. Het kan voelen alsof er een puzzel van tienduizend stukjes op tafel wordt gegooid, maar het voorbeeldplaatje ontbreekt.”
Postma vervolgt: “Het gevolg is dat veel huiseigenaren denken, ‘dat komt wel’ en ze schuiven de puzzelstukjes aan de kant. De berg is te groot. Dat snap ik heel goed. Het verschil met een puzzel en een huis is dat je een puzzel ongestraft opzij kunt leggen, je huis is je veilige haven, die kun je niet opzij leggen. Je weet dat niets doen of actie uitstellen, meer problemen en hogere kosten gaat opleveren.”
Ontzorgen
Hendrik Jan en zijn broers vroegen zich af wat zij konden doen om de helpende hand te bieden. “Natuurlijk staan we nu ook al mensen bij met advies over funderingsvraagstukken, maar dit probleem is zo groot: wil je dit echt en structureel oplossen, dan moet je je bedrijfsvoering erop aanpassen. Dat is wat we doen. We gaan ketenregie voeren en één vast aanspreekpunt zijn voor onze klanten. De klant moet rust hebben in het proces en als er iets op ze afkomt, dan bellen ze ons, is het idee. Wij adviseren en hebben overzicht, wij communiceren met de overige betrokkenen, wij plannen en bewaken het proces. Kortom, wij voeren de regie.
Eind juni lanceren we een website speciaal voor het totaal ontzorgen van de genoemde groep, maar ook voor andere partijen die de meerwaarde van volledig ontzorgen bij funderingswerkzaamheden zien. Voor een klant is het een eerste stap. In een overzichtelijk tempo kunnen volgende stappen worden gezet. Niets doen is geen optie en als je het samen doet, wordt het eenvoudiger. Wij helpen de puzzelstukjes op de juiste plek te leggen.”