Kennisplatform voor het noorden

Bouma Webmonitoring ontwikkelt unieke software

Geplaatst op 30 maart 2016
Marktspecialisten Bouma Webmonitoring

Bouma Webmonitoring uit Oosterwolde heeft unieke software voor het MKB ontwikkeld als het gaat om internetmonitoring. Internetmonitoring wordt steeds belangrijker, want een slechte reputatie is zo verkregen. Ontevreden klanten (of medewerkers!) kunnen  tegenwoordig overal en nergens hun ongenoegen kwijt. De berichten worden vaak snel verspreid en blijven ook nog voor altijd staan. Daarbij doet het er niet toe of de kritiek terecht of onterecht is. De software voor het MKB is tot stand gekomen, omdat die bedrijven vaak geen tijd hebben om continu het internet te checken.

Altijd in control
“Het is belangrijk dat ook een MKB-bedrijf in control blijft op internet. Neem een gast in een restaurant die op Twitter zet dat de bediening slecht is. Het negatieve beeld dat hiermee geschetst wordt, kan jaren nasudderen. Een eigenaar moet daar in ieder geval van weten en zo nodig actie ondernemen. Anders loopt de klant letterlijk aan de voorkant de zaak weer uit, terwijl de eigenaar aan de achterkant van de zaak zijn stinkende best doet.” aldus Gé Bouma, eigenaar van Bouma Webmonitoring.

Ook voor grote organisaties
Bouma Webmonitoring brengt de software al sinds 2013 op de markt voor overheden en semi-overheden. Dat er in een behoefte wordt voorzien, blijkt wel uit het feit dat veel partijen inmiddels een abonnement hebben. Klanten zijn vooral zorgorganisaties, woningbouwverenigingen en scholen. Het product voor het MKB is iets minder groot en goedkoper.

Real-time alle online en offline berichten
De software scant real-time alle online en offline berichten, die voldoen aan een bepaald zoekprofiel. Het betreft dan alle berichten op social media, blogs, fora, websites etc., maar ook uit de papieren kranten. Een zoekprofiel is net zo breed of smal te maken als wenselijk. Aan ieder bericht wordt sentiment gehangen (positief, neutraal of negatief). Dit is handmatig nog een keer te checken, zodat het sentiment 100% betrouwbaar is. “Er zijn genoeg tools die automatisch sentiment toekennen, maar dat blijft lastig. Machines kunnen namelijk niet tussen de regels doorlezen of bepaalde contexten herkennen” aldus Gé Bouma.

Twee weken gratis proefaccount
Het is mogelijk om de software twee weken gratis te proberen. Een account is te activeren op de website. Na activering krijgen klanten de inlogcodes op het (webbased) systeem. Hiermee kunnen ze direct zelf reageren op berichten. Daarnaast krijgen ze elke ochtend alle berichten uit de afgelopen 24 uur in de mailbox, kunnen ze de eigen social media accounts koppelen, berichten doorsturen naar collega’s of filteren op b.v. bron of sentiment.

Geen dure externe bureaus meer nodig
Gebleken is dat de software in een behoefte voldoet. Waar je vroeger dure onderzoeksbureaus moest inhuren voor marktonderzoek, kun je dat nu gewoon zelf. Bovendien worden klachten direct zichtbaar, zodat de organisatie direct bedrijfsprocessen kan aanpassen. Of andersom, positieve berichten worden meteen opgepikt en kunnen worden doorgestuurd.

Samenwerking met iMonitoring
Bouma Webmonitoring is marktspecialist van iMonitoring, de firma uit Lelystad die de technische kant ontwikkelt. Bouma Webmonitoring doet het contact met de klant, richt zoekprofielen in, maakt maandanalyses, komt langs voor persoonlijke uitleg en fungeert als helpdesk. “Klanten, m.n. hier uit het Noorden, vinden die persoonlijke ondersteuning erg fijn. Wij op onze beurt vinden het persoonlijke contact belangrijk om een goede band op te kunnen bouwen. We gaan voor een lange termijnrelatie” aldus Gé Bouma.

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkophetnoorden.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar:

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Lees meer.

Ik ga akkoord