Tot en met 3 maart 2019 toont het Drents Museum circa 30 keramische beelden en een wandvullend reliëf van de Nederlandse kunstenaar Carolein Smit. De gedetailleerd en kleurrijk gedecoreerde beelden van Smit vallen op door hun materiaalbehandeling en experimentele uiterlijk. Het is voor het eerst dat het werk van Smit in een Nederlands museum te zien is. Onlangs was het werk van Smit nog te zien in het Victoria & Albert Museum in Londen. In Carolein Smit – L’amour fou staat werk centraal dat ze de afgelopen vijf jaren heeft gemaakt.
L’amour fou
Dieren spelen een zeer belangrijke rol in Smits werk. Ze geeft ze vaak menselijke emoties en karaktertrekken. Humor is volop in haar werk aanwezig. Onder het schitterende en glanzende oppervlak van haar beelden gaan veel betekenissen schuil. Zij vinden hun oorsprong in oude kunst, geschiedenis, religie, mythen en sagen. Vooral de spanning tussen schuld en onschuld, macht en onmacht en leven en dood inspireren haar tot het maken van haar beelden. De titel van de tentoonstelling, L’amour fou, geeft de spanning weer tussen het zorgeloze en het onvervulde liefhebben.
Carolein Smit
Zelf noemt Carolein Smit (1960) haar manier van werken een avontuur. Zonder schets of helder beeld begint ze aan een idee geïnspireerd door wat ze eerder zag en wat er onder haar handen ontstaat. Smit heeft haar opleiding van 1979 tot 1984 gevolgd aan de Academie voor Beeldende Kunsten Sint-Joost in Breda. Ze is begonnen als tekenaar en is later internationaal doorgebroken als keramist. In 1999 ontving ze de Keranova prijs voor autonome sculptuur.