MKB en digitalisering gaan prima samen
Hét MKB bestaat niet, horen we altijd, maar meer dan 95 procent van alle bedrijven in Nederland behoort dan wel weer tot dat MKB. Het is een groep van uiteenlopende soorten bedrijven en dat maakt het juist ook weer zo reuze interessant. Van de kapper en de bakker op de hoek tot een high-tech internationaal bedrijf.
Digitalisering en MKB wordt nog interessanter. Ik ben er heilig van overtuigd dat digitalisering het MKB verder kan helpen, op meerdere fronten. Digitalisering maakt het MKB juist slimmer. Digitalisering kan je helpen om je werk efficiënter, sneller en vooral minder foutgevoelig uit te voeren. Deze efficiency, samen met gemak voor je klant en voor jezelf en kostenbesparing zijn bij het MKB de voornaamste redenen om na te denken over digitalisering in je onderneming.
Digitalisering is echter ook complex, en voor menig ondernemer niet meteen iets waar hij of zij in thuis is. Veel bedrijven worstelen met digitale ontwikkelingen. Het ontbreekt hen simpelweg aan kennis en middelen om succesvol te opereren, maar digitalisering is wel hard nodig om in de toekomst een goede positie op de markt te behouden. En de digitale wereld verandert snel.
De Rijksuniversiteit Groningen in het algemeen en het Groningen Digital Business Centre (GDBC) in het bijzonder zijn erbij gebaat om het MKB in deze digitale transformatie te ondersteunen. De kennis die in de universiteit aanwezig is op dit gebied wordt graag ingezet om het MKB vooruit te helpen. De win-win zit erin dat onze studenten tijdens hun studie praktische kennis opdoen en weten hoe het reilt-en-zeilt in een onderneming. Ik merk ook dat juist studenten die een universitaire opleiding volgen hier behoefte aan hebben gedurende hun studietijd. Het project gerelateerde onderwijs waarin groepen studenten – onder begeleiding van coaches – een vaak digitaal gerelateerde opdracht van een écht bedrijf met échte opdrachtgevers uitvoeren is uitermate populair bij de hedendaagse student.
In het project SLIM-mer MKB hebben we de afgelopen twee jaar bewezen dat dit werkt. Met behulp van de SLIM-subsidie samen met twee partners uit het bedrijfsleven, in dit geval Xtract uit Zuidlaren en Nidaros uit Hoogeveen, zijn tientallen MKB-bedrijven in Noord-Nederland geholpen op het gebied van digitalisering, variërend van kappers, online marketing bedrijven tot fietsenwinkels. De aanpak was succesvol. Maatwerk per bedrijf en per vraagstuk, ja inderdaad omdat hét MKB niet bestaat en de digitale ‘oplossing’ vaak per bedrijf weer anders is. Dus daarmee geen reuzestappen op het gebied van digitalisering in hét MKB, maar wel vele mooie mini-sprongetjes waar vele MKB-bedrijven in Noord-Nederland van hebben kunnen profiteren. Nidaros en Xtract dank voor deze samenwerking waarin we bewezen hebben dat het werkt, en bovenal dank aan de vele tientallen studenten van de Rijksuniversiteit Groningen die met hun kennis en enthousiasme voor vele blije ondernemers-gezichten hebben gezorgd. Hoe mooi is dat.
Bas Baalmans, projectleider bij het Groningen Digital Business Centre (GDBC) van de Rijksuniversiteit Groningen. Voor meer info zie https://rug/nl/gdbc. Hier ook meer informatie voor MKB’ers en hoe ook te profiteren van wetenschappelijk talent in het noorden van Nederland.