Voor verdere groei van het kaasmerk is De Fryske een strategisch partnership aangegaan met Zijerveld uit Bodegraven, de grootste kaasgroothandel van Nederland. Met de samenwerking versterkt De Fryske haar distributie en kan de verkoop groeien naar geheel Nederland en buitenland. Door deze groei wordt de bijdrage van De Fryske aan het Friese landschap en de weidevogels verder vergroot.
De Fryske is een Friese startup met een marktintroductie in februari 2017. Het merk is één van de eerste zuivelmerken gemaakt van zogenaamde ‘natuurinclusieve’ melk: melk van boeren die veel rekening houden met weidevogels, biodiversiteit en landschap. Via regionale distributeurs en groothandels worden inmiddels veel winkels en horeca in Friesland bediend. Met Zijerveld kan de lokale distributie verder versterkt en uitgebouwd worden, zodat De Fryske bereikbaar wordt voor elke Fries. Daarnaast wordt gezamenlijk de verkoop uitgebouwd via kaasspeciaalzaken in de rest van Nederland en zullen eerste stappen voor export worden gezet.
Voor Zijerveld is De Fryske waardevol omdat er steeds meer vraag bij consumenten is naar authentieke en duurzame kaassoorten. Het merk De Fryske speelt in op die wensen t.a.v. streek en oorsprong, duurzaamheid en kwaliteit. Jan van Popering, Market Unit Manager Retail & Online van Zijerveld over de samenwerking:
‘Binnen Zijerveld vinden we samenwerking met lokale duurzame initiatieven in de keten van groot belang. We zetten ons model hiervoor graag in als platform waarbij met name het onderscheid op smaak en kwaliteit wordt gemaakt.’ Bij Zijerveld wordt de kaas aangeboden binnen de verschillende klantgroepen onder het merk De Fryske.
De ondertekening vond plaats vlakbij het Friese stadje Sloten in een kruidenrijk weiland. De setting en plek staan symbool voor de missie van De Fryske, nu versterkt door support van Zijerveld. Laten zien dat het ook anders kan: kwalitatief goede kaas én een gezond boerenbedrijf én een rijk Fries landschap.