Al vaker in Ondernemend Friesland kon gelezen worden over Musical De Tocht, de unieke muzikale theaterbeleving die op 1 oktober van dit jaar in première gaat in het gloednieuwe Friso Theater aan de Snelliusweg 4 in Leeuwarden. Doel: het verhaal en vooral de magie van ‘de tocht der tochten’ doorgeven aan volgende generaties. En dat met een unieke productie, waarvan de economische spin-off voor de regio volgens alle onderzoeken veel potentie heeft. Goed nieuws dus voor de Friese economie. Marketingdirecteur én mede-initiatiefnemer Foppe van der Veen legt uit hoe de magische vibes rondom de Elfstedentocht óók alles te maken heeft met het Friese bedrijfsleven.
Nog even voor wie alles heeft gemist: wat is ‘De Tocht’?
De Tocht vertelt het verhaal van een groep van vijf vrienden. Zij zijn nu dertigers, maar bij de laatste Elfstedentocht in 1997 waren zij nog kinderen. In dat jaar sloten zij een pact: als er ooit weer een Elfstedentocht zou komen wilden zij erbij zijn en de tocht samen rijden. In 2023 is het na 26 jaar wachten zover: de tocht kómt er en de vriendengroep komt weer samen, in Friesland. Is de band van vroeger sterk genoeg om De Tocht samen te volbrengen of verliezen ze op de Bonkevaart meer dan ze vooraf hadden kunnen bedenken? Een verhaal over de kracht van vriendschap. Door de nieuwste theatertechnieken, waaronder een bewegende ijsvloer van 2.000 vierkante meter en allerlei technische snufjes waant het publiek zich zowel deelnemer als toeschouwer. Je zal als bezoeker dingen zien die je nog nooit eerder hebt beleefd.
Die beleving begint al ver voor je in de theaterstoel zit begrepen we?
Zeker! Iemand die tickets bestelt krijgt vier weken voor de voorstelling van ons een activatiecode, waarmee ze een app kunnen ontsluiten. In de app wordt de Elfstedenkoorts langzaam maar zeker opgebouwd. Hoe gaat het met de ijsdikte? Komen de rayonhoofden al bij elkaar? En je kunt er ‘live’ een radio-uitzending beluisteren die twee uur voor De Tocht begint. Als bezoeker kun je dus op de heenreis in je auto of in de trein al helemaal in de stemming komen. De show die je daarna gaat meemaken sluit daar helemaal bij aan. Zo zijn er veel meer elementen waarmee we De Tocht tot een totaalbeleving willen maken.
Waarom is dit belangrijk voor Friesland?
Ik wil het niet overdreven dramatisch maken, maar wat wij hier nu met De Tocht realiseren kán eigenlijk niet. Het mooie is alleen; in Friesland kan het wél. Er is nergens een provincie waar publiek en bedrijfsleven zó eendrachtig de schouders onder iets kan zetten. Dat is zo leuk aan Friesland; we kloppen ons als Friezen niet snel op de borst, maar achter die bescheidenheid zit een passie om gezamenlijk grootse dingen te doen. Daar zit óók precies de magie van de Elfstedentocht. Het gaat niet alleen om de wedstrijdschaatsers; de magie zit óók bij die duizenden mensen langs de kant, de vrijwilligers die de hele nacht vóór de tocht het ijs vegen, de mensen die hun huis als logeeradres openstellen voor de deelnemers en de politie die op het ijs danst met het dweilorkest. Achter die collectieve passie zit de diepgewortelde wens om te delen en mensen welkom te heten in Friesland. Dat willen we met Musical De Tocht óók oproepen. En dat is ook goed voor Friesland. Veel bezoekers leveren recettes op voor de productie, maar deze mensen besteden buiten het hoogseizoen ook geld aan overnachtingen, eten en winkelen. En dat is goed voor het bedrijfsleven.
Omdat we veel ondernemers onder onze lezers hebben toch maar de vraag: enkele cijfers?
Onderzoek wijst uit dat een half miljoen bezoekers reëel is en wij doen onsstinkende best om een mooie voorstelling te maken. Of dat straks gelukt is en of het een succes wordt is helemaal aan het publiek. En dus ook hoe groot de economische spin-off uiteindelijk zal zijn. We denken wel dat het mét steun van het Friese bedrijfsleven mogelijk moet zijn om jaarlijks zo’n 300.000 extra bezoekers buiten het seizoen naar Friesland te trekken. Dat zou een extra impuls van zo’n 35 miljoen per jaar kunnen opleveren. Maar onze rol gaat vérder. We creëren direct en indirect nieuwe arbeidsplaatsen, leerplekken voor studenten en naar verwachting zullen duizenden Friese schoolkinderen via een speciaal educatieprogramma op een interactieve manier kunnen leren over cultureel erfgoed, maar ook over duurzaamheid en circulariteit.
Een motto in het verhaal van De Tocht is ‘samen maakt alles sterker’. Jullie hele proces lijkt volgens dat beginsel te zijn opgebouwd.
Dat klopt helemaal. De Elfstedentocht is niet van ons, maar van ons allemaal. Dus we maken deze voorstelling ook samen met heel Friesland. En we zijn ongelooflijk dankbaar voor de steun die we al hebben gehad. Er zijn al prachtige sponsoren, zoals Friso Bouwgroep, de partijen die in het kader bij dit artikel worden geciteerd en veel anderen. En we hebben inmiddels ook al 3.000 vrienden van het eerste uur. Dat gemeenschapsgevoel is enorm belangrijk. De Elfstedentocht is een stuk cultureel erfgoed dat we met z’n allen hebben gecreëerd en ook met z’n allen dóór kunnen geven. Daar ligt volgens ons ook een hele mooie uitdaging voor het Friese bedrijfsleven.
Dat klinkt als een uitnodiging. Wat hebben jullie in petto?
In het Friso Theater hebben we per avond 1460 stoelen. Dáár komt ons publiek te zitten; dáár komen avond aan avond de bezoekers, uit alle delen van het land.
We nodigen bedrijven, groot en klein uit om die stoelen te adopteren. Ook hier weer nadruk op beleving. Wie een stoel adopteert wordt direct ook onderdeel van het theaterspektakel zélf. Op de stoel kom namelijk een bordje en daarop kun je je bedrijf noemen, maar het mag ook de naam van je pake zijn die de Elfstedentocht gereden heeft. Avond aan avond komen daar dus weer andere mensen mee in aanraking. En wanneer de show ooit stopt krijg jij uiteraard die stoel, voor in je huis of kantoor. Je realiseert dus iets voor de eeuwigheid.
Wat een prachtig idee! En over wat voor bedragen hebben we het?
We onderscheiden een peloton en een kopgroep voor onze sponsoren. Word je als bedrijf lid van het peloton dan kun je al een stoel adopteren voor 750 euro. Je bent dan direct onderdeel van De Tocht, want joúw stoel met naambordje blijft tot het einde in het theater staan. Je krijgt daarbij ook een uitnodiging voor een exclusieve voorstelling tijdens een sponsoravond. Voor bedrijven die méér willen doen is er de kopgroep. Dat begint bij 15.000 euro, met gesponsorde stoelen en vooral heel veel mogelijkheden voor exclusieve arrangementen. Dan is er ook nog die radio-uitzending die bezoekers onderweg naar de voorstelling kunnen beluisteren. Daarin zijn reclameblokjes, waarin sponsoren commercials kunnen uitzenden. Ook hier richten we ons heel nadrukkelijk op het gemeenschapsgevoel. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat er sponsors zijn die voor relaties een onvergetelijke avond willen organiseren. Maar het kan ook een leuk idee zijn om met jouw bijdrage bijvoorbeeld de bewoners van een achterstandswijk de avond van hun leven te bezorgen.
Tot slot: wat is jouw appèl aan het bedrijfsleven?
We leven in de mooiste regio van Nederland, maar we moeten er hard aantrekken om hier werkgelegenheid te houden. We hebben in Friesland al lang bewezen dat we collectief tot grote dingen in staat zijn. Denk aan alle Elfstedentochten, Simmer 2000 en Culturele hoofdstad. Nu hebben we een uniek project in handen, waarbij we vanuit ons eigen cultureel erfgoed en ons eigen DNA met veel creativiteit de economie een boost kunnen geven. Laten we dat als bedrijfsleven omarmen. Het gaat niet om het project zélf, maar om het behoud van die magie van saamhorigheid. Economisch én sociaal hebben we daarmee in Friesland goud in handen.