Het werk voor een ondernemer gaat altijd door. Maar toch, die maandag is wel een belangrijke dag. Het begin van een week waarin weer doelen bereikt kunnen worden. Welke ambities hebben ondernemers? Hoe ziet hun weekagenda eruit op maandagochtend? Waar verheugen ze zich op? Vandaag duiken we in de week van Monica Scholte van air up®.
Waarin onderscheiden jullie je?
air up® onderscheidt zich door remote-first te zijn: alles in het bedrijf draait erom dat iedereen 100% thuis kan werken. Naar kantoor komen is optioneel – ongeveer een keer per kwartaal zie ik mijn collega’s in ons mooie kantoor in München. Lekker rustig zo, en door online vergaderingen en projectmanagement tools werken we heel fijn samen. Bovendien kan ik altijd en overal vandaan werken: laptop onder de arm en gaan!
Over wat air up® nou eigenlijk doet: air up® doelt erop om mensen te helpen meer water te drinken op een unieke en innovatieve manier. Het air up® systeem creërt luchtbelletjes in het water, die de geur van de pod meenemen. Die belletjes lossen in je mond weer op, en de smaak gaat naar je “olfactorische receptoren”. Je hersenen denken dus dat je iets proeft, maar eigenlijk drink je alleen maar water. Die pods zijn er nu in meer dan 25 smaken. Mijn persoonlijke favoriet is ijskoffie!
Wat vind jij als ondernemer het mooiste van je vak?
Ik vind het als customer operations manager (manager van tools & processen voor het customer engagement team) het allerleukste dat we met ons team de hele dag puzzels oplossen. Hoe kunnen we de klant op alle mogelijke plekken informatie bieden (e-mail, chatbots, social media)? Wat heeft ons team nodig om efficiënter te kunnen werken? Waarom werkt een bepaald proces niet zoals verwacht? Wat is de meest logische plek om deze nieuwe informatie te delen? Wat hebben andere afdelingen nodig vanuit onze afdeling (Customer Engagement) om zo snel en goed mogelijk de klant van dienst te zijn? Tot in de details weten hoe alles werkt en tegelijkertijd altijd het brede overzicht houden, is de opdracht die mij elke dag weer uitdaagt.
Waar wil je over 5 jaar na nu staan, als ondernemer?
Ik wil me graag ontwikkelen in customer operations en groeien in deze rol, maar als er iets anders voorbij komt dat mij enthousiast maakt, sta ik daar ook voor open. Voor mij is het allerbelangrijkste dat ik plezier heb in mijn werk!
Noem eens 1 afspraak die je voor de komende week in de agenda hebt staan.
Wat springt eruit, waar verheug je je op?
Ik heb een afspraak met de vertegenwoordiger van Sprout Social, waarin we vooruit kijken naar de komende maanden. Sprout Social is onze social media management tool, waarin alle reacties en recensies op alle platformen (Instagram, Tiktok, Facebook, etc.) binnenkomen in één inbox. In deze vergadering worden toekomstige updates gepresenteerd, waardoor wij nog gestroomlijnder kunnen werken en onze fans en klanten via social media zo goed mogelijk te woord kunnen staan.
En waarom?
Alle websites en apps die wij gebruiken, zijn nu bezig met AI en automatisering. Ik ben hier fan van, want hoe meer “saai” en handmatig werk we kunnen vervangen of versnellen, des te meer tijd ons team heeft om te werken aan creatievere en meer ingewikkelde projecten. Sprout Social zal ongetwijfeld interessante nieuwe ontwikkelingen in de pijplijn hebben, waar ik enorm naar uitkijk! Bovendien heb ik een goede band met de vertegenwoordiger en kijk ik ernaar uit om gezellig bij te kletsen.
Tot slot: welke ondernemerstip zou jij met iedere lezer willen delen?
Nu we het toch over AI hebben: benut het zeker, maar wees ten eerste voorzichtig met het oog op de privacy. Ten tweede is het geen vervanger voor je medewerkers, maar zoals gezegd een manier om het ‘saaie’ werk uit te besteden. Train je medewerkers (en jezelf) dus in het toepassen van AI, zodat je dit op de beste manier kunt inzetten voor je bedrijf.