Digital Business is een hot item in het bedrijfsleven. Het biedt kansen voor bedrijven en is tegelijkertijd een grote uitdaging. Alleen al het vinden van de juiste definitie is geen sinecure, leert een zoektocht op internet. Gelukkig loopt er in Groningen een expert rond, die samen met ons een goede definitie formuleert. “Het creëren van meerwaarde aan een product of dienst, door middel van digitalisering”, aldus Bas Baalmans, projectleider van het Groningen Digital Business Centre (GDBC), expertisecentrum van de RUG.
Ticketguard
We hebben het dus niet over kantoorautomatisering of het maken van een website, maar over slimme digitale toevoegingen aan een product, dienst of proces, waardoor de klant er meer aan heeft en de waarde ervan stijgt. Baalmans noemt als voorbeeld het Noordelijke bedrijf Ticketguard, dat een meerwaarde heeft gecreëerd aan ticketverkoop door een beveiligingssysteem toe te voegen, waardoor woekerverkoop niet meer mogelijk is. Alsmede marketingtools om via de tickets relaties op te bouwen met bezoekers.
Robotisering
En zo zou elk bedrijf zijn product, dienst of proces interessanter kunnen maken. “In sectoren als maakindustrie of smart industry kun je dan denken aan het inzetten van robotisering om de kwaliteit van een product te verbeteren, en in de financiële sector is de inzet van blockchain een goed voorbeeld”, schetst Baalmans. “Verder is Digital Business voor alle sectoren, ook overheden, interessant op het vlak van marketing en customer journey.”
Consultancy
Om bedrijven in Groningen, Friesland en Drenthe hierbij te helpen, is twee jaar geleden vanuit de RUG en de Noordelijke Online Ondernemers – en met financiering vanuit EFRO en SNN – het GDBC opgericht, gevestigd op het Zernikecomplex. Daar werken inmiddels enkele honderden studenten, onderzoekers en docenten aan vele projecten in het Noordelijke bedrijfsleven. “Alleen al aan consultancy-opdrachten doen we zo’n veertig projecten per jaar. Dat zijn tienweekse projecten, waarbij een bedrijf een interessante opdracht formuleert en aan het eind een uitgewerkt advies krijgt van een groep van vijf studenten en een docent.”
Kennisplatform
Naast de consultancy-opdrachten – waarvoor onder bepaalde voorwaarden ook nog eens subsidie beschikbaar is – werkt het GDBC samen met Noordelijke bedrijven als het gaat om stages, learning communities en praktijkgedreven onderzoek. Ook is het expertisecentrum een kennisplatform voor ondernemers, met seminars, workshops en online publicaties in begrijpelijke taal.
“Daarbij willen we niet alleen theoretische kennis overbrengen op ondernemers, maar andersom proberen we op allerlei manieren kennis uit de praktijk bij de studenten te krijgen. Waarbij we zowel ondernemers de universiteit in halen, als studenten naar de ondernemingen toe brengen. Hopelijk kunnen we hier ook mee bereiken dat onze studenten niet meer standaard uitvliegen naar de grote corporates elders in het land, maar hier in het Noorden met behulp van Digital Business uitdagingen vinden om samen met een bedrijf verder te groeien.”