Volgend jaar viert Popken Metaal uit Assen zijn 90-jarig bestaan. De laatste, bijna, 20 jaar was het bedrijf onderdeel van de Autobedrijven ESA. Onlangs werden de aandelen overgenomen door ondernemer Dinand Ebbinge en de NOM. ‘Het is een bedrijf met een rijke historie, een prachtig product en een kansrijke toekomst.’
‘In de huidige en toekomstige markt valt er voor ons als niche-speler veel te winnen’, zegt Dinand Ebbinge. De kersverse directeur en eigenaar van Popken Metaal is vol vertrouwen en heeft er zichtbaar zin in. Popken, opgericht in 1927, is producent en leverancier van stalen profielen voor uiteenlopende markten, waaronder bouw en afbouw, industrie, scheepsbouw en de pluimveesector. In de fabriek in Assen worden grote rollen staal door middel van rolvormen verwerkt tot profielen voor bijvoorbeeld wanden, plafonds, warmtesystemen, dakbedekking en pluimveehuisvesting. Voornamelijk voor de Nederlandse markt, maar ook voor opdrachtgevers uit België, Duitsland en Denemarken.
Geschikte overnamekandidaat
Sinds 1995 was Popken onderdeel van Autobedrijven ESA, een organisatie die zich richt op het verkopen, onderhouden en repareren van bedrijfswagens, opleggers en aanhangwagens. Autobedrijven ESA besloot echter om Popken, om strategische redenen, af te stoten. En dus werd een geschikte overnamekandidaat gezocht. Die werd uiteindelijk gevonden in de persoon van Dinand Ebbinge. Ebbinge is sinds 2003 ondernemer en werkte, als (mede)eigenaar in verschillende bedrijven. De afgelopen vier jaar was hij als directeur en aandeelhouder actief in een productiebedrijf. ‘In die periode is mijn interesse gewekt voor de maakindustrie’, zegt hij. ‘Ik heb gemerkt dat de Nederlandse maakindustrie wereldwijd over een geweldige reputatie beschikt. Bovendien is er nog veel potentie om te groeien. Met name door het hoge kennisniveau, het grote vakmanschap en de vaak zeer korte levertijden. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar een maakbedrijf, bij voorkeur in Noord-Nederland. Om zelf opnieuw aan het roer te staan, maar dan met een groter belang.’
Intensief traject
Via Rembrandt Fusies & Overnames, een organisatie die begeleidt bij koop en verkoop van niet-beursgenoteerde ondernemingen, kwam Ebbinge in contact met Popken Metaal. Naarmate hij zich meer in het bedrijf verdiepte werd hij, naar eigen zeggen, steeds enthousiaster. ‘Het is een bedrijf met een rijke historie, een prachtig product en een kansrijke toekomst’, verduidelijkt hij. ‘Na meerdere gesprekken met Rembrandt te hebben gevoerd wist Ebbinge het zeker: hij wilde Popken Metaal overnemen. Een deel van de management buy-in financierde hij met eigen middelen, voor een ander deel bleek de Rabobank geïnteresseerd. Daarnaast adviseerde de bank hem om voor de aanvullende financiering, in de vorm van risicodragend kapitaal, een participatiemaatschappij te benaderen. Vanaf dat moment kwam de NOM in beeld. Het was het begin van een interessant en uitdagend traject, waarin Popken met de grootst mogelijke zorgvuldigheid onder de loep werd genomen.
Veelbelovend
‘Samen met Dinand Ebbinge en zijn adviseur hebben we onder meer naar de cijfers, het businessplan en de marktkansen van Popken gekeken’, zegt Laurens Kruize, Investment Manager van de NOM. ‘Dat zag er allemaal goed en veelbelovend uit. Het is een bedrijf met een prima financieel trackrecord, maar naar mijn idee is er nog meer mogelijk. Met Ebbinge als directeur en aandeelhouder blijft een stuk werkgelegenheid in Assen gewaarborgd. Hij is een bevlogen ondernemer met visie die altijd nieuwe kansen ziet. Voor ons reden om in het bedrijf te participeren, om zo gezamenlijk de toekomst van Popken Metaal verder vorm te geven.’
Nieuwsgierig
Afgelopen 30 augustus werden de handtekeningen gezet en was de overname officieel een feit. De samenwerking met het management en de andere medewerkers verloopt tot dusver uitstekend, benadrukt Ebbinge. ‘Natuurlijk, het product en het productieproces zijn voor mij helemaal nieuw. Maar daar stel ik tegenover dat ik heel nieuwsgierig ben en snel nieuwe dingen leer. Samen met het huidige management ben ik bezig een visie en een strategie te ontwikkelen. Waar liggen de kansen en waar niet? Welke activiteiten moet we uitbreiden en welke wellicht afbouwen? Het is onze gezamenlijke taak om alles wat beter kan te optimaliseren. En dat proces is inmiddels in volle gang.’