“Een belangrijke stap voorwaarts voor de hele regio Drenthe-Emsland, deze beslissing van de Duitse minister van Digitalisering en Verkeer over de verdubbeling van de A37-E233. We zien de eerste schop in de grond nu echt snel dichterbij komen. Onze regio kan er eigenlijk niet op wachten,” zegt Herman G. Idema, directeur van Ondernemend Emmen. Hij reageert op het bericht dat verkeersminister Volker Wissing in Berlijn alle technische vergunningen voor de verdubbeling van de weg Meppen-Cloppenburg heeft afgegeven. “Het lijkt er op dat de aannemers eind volgend jaar aan de slag kunnen. Eindelijk.”
“Er is nu nog één procedure die afgerond moet worden, het Planfeststellungsverfahren. In die procedure kunnen, simpel gezegd, belanghebbende partijen nog een keer vertellen wat ze van de plannen vinden. En uiteindelijk kunnen ze dan nog naar de hoogste Duitse rechter wanneer ze het er niet mee eens zijn,” aldus Herman Idema. Voor ieder van de zeven stukken van het project van ruim 80 kilometer die nog moeten worden aangelegd, moet zo’n procedure worden doorlopen. Voor de stukken tussen de aansluiting met de Autobahn A31 en Meppen en tussen Cloppenburg en de Autobahn A1 loopt die procedure inmiddels. “Het gaat wel om de twee meest complexe stukken van het hele project,” zegt de Emmense ondernemersvoorman, die verwacht dat de procedures voor deze twee stukken weg binnen een jaar zijn afgerond.
Betrokken
Herman Idema is actief betrokken bij de verdubbeling van de E233. Hij is namens Ondernemend Emmen bestuurslid van de Duitse stichting PRO-E233, een stichting waarin het bedrijfsleven, lokale en regionale overheden en andere belangengroepen zich inzetten voor de snelle verdubbeling. “Ik probeer daar ook iets mee naartoe te nemen van de Nederlandse aanpak rond dit soort projecten. Bijvoorbeeld de manier waarop wij hier samen met milieuorganisaties en omwonenden naar plannen kijken. Zoekend naar pragmatische oplossingen. Daarbij kan bijvoorbeeld een Natuur en Milieufederatie Drenthe haar ervaring inbrengen. En dat ga ik ook organiseren. Alleen maar hard tegenover elkaar staan, daar los je niets mee op weten we hier.”
Profiteren
Volgens Herman Idema is het heel goed dat er nu echt schot in de zaak zit. “Want dan kan nog voor 2030 de regio economisch, maar bijvoorbeeld ook toeristisch profiteren van een geheel vernieuwde route naar Scandinavië en terug. De bouwers van de nieuwe tunnel tussen Duitsland en Denemarken onder de Fehmarnbelt maken inmiddels grote stappen, zodat die tunnel voor spoor- en wegverkeer in 2029 klaar is. Samen met een verdubbelde E233 ben je dan in de spits per auto zeker zo’n twee uur sneller in Kopenhagen en Malmö, of van daaruit hier in de regio. En dichter bij huis; Hamburg en Bremen liggen ineens drie kwartier dichterbij. Daar kunnen we als regio van profiteren.”