De website en webshop zijn vernieuwd, het totaalconcept is geprofessionaliseerd en het team verjongt langzaamaan. “Oftewel, het gaat gewoon door”, lacht directeur Piet Stilma. Feit is dat DutchBoxx – producent van kartonverpakkingen voor onder andere de industrie, voedselproducten en webshops – een stabiele partner is voor zowel klanten als leveranciers, maar intussen wel met de tijd meegaat.
“De coronatijd en oorlog in Oekraïne drukken hun stempel op de markt en wij bewegen mee”, aldus Stilma. Bijna tien jaar geleden betrok DutchBoxx het huidige pand aan de A7 bij Heerenveen en werd besloten de focus meer op het Noorden te leggen. “Daardoor is er nu een betere balans: we hebben zowel klanten in andere regio’s, als hier in het Noorden.”
Balans is het toverwoord bij DutchBoxx. “De laatste twee jaar is het wel een gekkenboel geweest. In de coronatijd was de vraag naar verpakkingsmateriaal enorm, vooral vanuit webshops. Nog steeds hebben we het drukker dan vóór corona, maar de levertijden zijn wat genormaliseerd.” Transportkosten, stijgende energieprijzen, personeelstekorten bij partners: er speelt van alles, maar wij laten ons niet gek maken. “Er zijn verschuivingen geweest in de markt, maar wij hebben bewust gekozen voor onze bestaande klanten en leveranciers. Back to basic: je relaties goed houden en die optimaal bedienen. Wij zijn een familiebedrijf: loyaliteit betaalt zich terug.”
Meebewegen
En DutchBoxx denkt mee met zijn klanten. “De verpakking is vaak een sluitpost: o ja, dat moet ook nog… Het type verpakking dat je nodig hebt, hangt af van welk product je wilt vervoeren en hoe dat wordt vervoerd. In de industrie is een verpakking bedoeld om een product van a naar b te vervoeren, maar wie een luxe product verkoopt wil een toonbare verpakking: een mooie doos voegt iets toe aan de presentatie van je product.” Stilma vervolgt: “Het is allemaal maatwerk. In de productie moet je daar gevoel voor krijgen. Bij nieuwe werknemers duurt het vaak een jaar of twee voordat ze het écht in de vingers hebben. Karton is een levendig materiaal: het is niet zo maatvast. Er zit lucht in en de ene keer is het stugger, steviger of droger dan de andere keer. Er is ervaring nodig om daarmee om te gaan.”
Oftewel: mensenhanden zijn bepaald niet overbodig. “Wij zijn loyaal richting onze klanten en leveranciers, maar ook naar onze mensen. We hebben een stabiele club: veel werknemers zijn hier tot hun pensioen. Wie met pensioen gaat, wordt wel vervangen door een jonger iemand. Ik vind diversiteit belangrijk: daar wordt het dynamischer van. Naast kennis en ervaring is een frisse blik ook goed.”
One stop shop
Dat is onder andere te merken aan de vernieuwing van de website en webshop en het professionaliseren van het totaalconcept. “Naast het produceren van dozen, leveren we al jaren bijbehorende benodigdheden zoals tape, folie, hoekprofielen en tussenleggers. Daar is ontzettend veel keuze in. We hebben besloten dat aanbod te professionaliseren en de webshop opnieuw in te richten. Klanten profiteren van een one stop shop: op één adres is alles te krijgen dat nodig is om je product in te pakken en te verzenden.”
Stilma besluit: “De verpakkingsindustrie is een wereld op zich, dat maakt het zo leuk. Onze klantenkring is enorm divers: iedereen heeft zijn eigen wensen en toepassingen. Onze uitdaging is om iedereen goed te bedienen: we bieden een breed assortiment in maatwerk, voor een brede klantenkring. De webshop brengt reuring, dat vinden we leuk. We leggen nog meer dan voorheen de focus op efficiëntie en we zijn kritisch: we moeten kunnen waarmaken wat we beloven.”