Kennisplatform voor het noorden

Duurzaam en toekomstbestendig werken is noodzaak. Maar hoe doe je dat?

Geplaatst op 8 oktober 2021
Duurzaam en toekomstbestendig werken is noodzaak. Maar hoe doe je dat?

Alle bedrijven en organisaties moeten duurzamer en toekomstbestendiger gaan werken en ondernemen. En dan wel het liefst zo snel mogelijk, zoveel is duidelijk. De hamvraag waarmee velen worstelen: hoe zet je de beste stappen? Waar begin je, waar sta je nu, waar liggen de kansen? En wat hebben anderen al bedacht waar jouw organisatie iets aan kan hebben? Koploperprojecten brengen partijen bijeen om gedurende een jaar van elkaar te leren en elkaar te inspireren. Sinds 2010 hebben 45 Koploperprojecten in Noord-Nederland met zo’n 400 deelnemers bewezen dat dit de boel daadwerkelijk flink in beweging zet. En naast milieuwinst ook geld oplevert!

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), transparantie, ketenverantwoordelijkheid, klimaatverandering, duurzame energie, circulaire economie, het nieuwe werken en social return. Het zijn thema’s in de transitie naar een duurzame economie. En die transitie is in volle gang. Binnen het Koploperproject gaan deelnemers in kleine groepen – tot zo’n vijftien partijen – met deze thema’s aan de slag. En dat levert ontzettend veel op.

Deelnemers

Deelnemers aan Koploperprojecten zijn bedrijven en organisaties van klein tot groot, gemeenten, zorg- en onderwijsinstellingen en bedrijven van MKB tot multinational. FC Groningen en de Van Ginkel Groep (Anders Verwarmen) deden al mee. Hooghoudt nam deel, evenals de Rabobank, Oldenburger Fritom en Waterbedrijf Groningen. En dan zijn er nog de vele tientallen productiebedrijven, coöperaties, winkels, dienstverleners, werkbedrijven en ga zo maar door.

Hoe werkt het?

De deelnemers aan een Koploperproject komen uit een bepaalde regio of branche. Na een startbijeenkomst en kennismaking lichten de initiatiefnemers en adviseurs van het Koploperteam de deelnemers grondig door op duurzaamheid. Dit gebeurt met de beproefde DuOn-Scan. De resultaten worden helder verwoord in een integraal Duurzaamheidsprofiel. Zo krijg je inzicht in wat er goed gaat, wat beter kan en welke voordelen je kunt behalen. Ook staan de milieuprestaties – onder meer op het gebied van energieverbruik, emissies, afval en vervoer – inzichtelijk in een Milieubarometer, die ook de CO2-footprint bepaalt.  Voor bedrijven en organisaties is die erg belangrijk te weten, aangezien vermindering van CO2-uitstoot één van de belangrijkste opgaven uit de Europese klimaatdoelen is. Steeds meer geldt het principe: de vervuiler betaalt.

Aan de hand van Duurzaamheidsprofiel en Milieubarometer zijn er maatregelen vast te stellen die zichzelf op de korte, middellange en lange termijn terugverdienen en daarna geld opleveren. Deelnemers krijgen inzicht in relevante en vaak ook wettelijk verplichte maatregelen op het gebied van onder meer energiebesparing, afvalscheiding en natuurbescherming. Bovendien voelen medewerkers zich betrokken. Waar mogelijk gaan studenten bij de deelnemers aan de slag met vragen, problemen of ideeën die tijdens het project naar boven komen. Zo is er aansluiting met het onderwijs.

De Koplopers delen de uitkomsten met elkaar en gaan ieder voor zich aan de slag met het opstellen van een praktisch actieplan: de DuOn-agenda. Ook deze plannen delen de deelnemers met elkaar. Tot slot is er aandacht voor de communicatie van de maatregelen. Immers, steeds meer klanten, leveranciers, opdrachtgevers werken graag of zelfs exclusief samen met partners die in een bepaalde mate duurzaam en toekomstbestendig werken. Koplopers dus. Hetzelfde geldt overigens voor nieuwe medewerkers. Zo leverde deelname aan het Koploperproject zelfs nieuwe bedrijven, klanten, leveranciers en werknemers op.

Het Koploperproject duurt ongeveer een jaar. Afsluiter is een Koplopersymposium. Daar presenteren de Koplopers hun resultaten en ze inspireren andere bedrijven en organisaties. Daarna stopt het niet, want duurzaam ondernemen is een permanent proces. Koplopers blijven actief in het Koplopernetwerk. Regelmatig vinden er activiteiten plaats die voor de koplopers interessant zijn. Ook gebeurt het vaak dat de Koplopers zelf contact blijven houden en activiteiten ondernemen. Kortom, de bedrijven die al Koploper zijn, hebben hun inzet, inspanning en investering ervaren als zeer rendabel. Een win-win-win-situatie!

Meer informatie of praktische voorbeelden horen? Neem contact op met coordinator Ada Kruiter van Circulair actief, tel. 06 37236337 of Reina Boels van Rein Advies, tel. 06-21357195, of kijk op de website www.koploperproject-groningen.nl. Buiten de provincie Groningen: Jaap de Vries, tel. 06-55837273, info@DZyzzion.nl, www.koploperproject.nl.

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkophetnoorden.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar:

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Lees meer.

Ik ga akkoord