Dygra Lichtreclame is al sinds 1991 specialist op het gebied van lichtreclame, buitenreclame en gevelreclame. “Tegenwoordig werken we heel veel met LED-verlichting”, vertelt directeur Jouke Dijkstra. Vanaf industrieterrein De Alde Mar in Dronryp bedient Dygra klanten in vooral de noordelijke helft van Nederland.
“Wij ontwerpen en produceren alle reclame-uitingen zelf. Denk daarbij aan gevelbelettering, reclamezuilen en reclameborden, maar ook autoreclame, fotoprints op plaat en XL fullcolour folies
voor carwrapping. Binnenkort voegen we ook digitale signing voor binnen en buiten aan ons assortiment toe, onder de naam Dygra Digital.” Dijkstra vertelt over lichtreclame en de mogelijkheid om lichtbakken binnen en buiten kantoorpanden te plaatsen. “Tegenwoordig wordt in gebouwen ook veel gewerkt met behang en doeken in frames: wallpictures die een hele wand bedekken, vaak van textiel of vinyl. Op nieuwe trends zoals deze spelen wij uiteraard in.” Dygra levert producten aan eindgebruikers, maar ook aan reclamebureaus en signmakers. “Zij produceren de producten die ze aanbieden niet altijd zelf, zo wordt ook bij ons een deel van die productie uitbesteed.”
LED-verlichting van A tot Z
Dijkstra zit al bijna dertig jaar in de reclame en heeft vele ontwikkelingen meegemaakt. “Ook de productiemethodes zijn veranderd. Zo heeft de komst van LED-verlichting nieuwe manieren van uitlichten mogelijk gemaakt. Bovendien kan LED ook in kleinere toepassingen gebruikt worden.” Dygra is al vanaf 2003 met LED bezig. “We hebben de nodige kennis opgedaan en bouwen LED-verlichting zelf in voor onze klanten: we leveren veel specialistisch maatwerk. We hebben verschillende LED-modules die we kunnen gebruiken. Verlichte letters op een gevel moeten namelijk niet alleen op maat worden gemaakt zodat het goed op de gevel van een gebouw uitkomt, je hebt ook te maken met welstandnota’s waar gemeentes zich aan moeten houden.” Over de eisen en voorwaarden die daarmee gepaard gaan, hoeven klanten van Dygra zich geen zorgen te maken. “Wij regelen dit compleet voor de klant, van A tot Z. We verzorgen eerst een praktisch advies en een gedegen ontwerp. Daarna verzorgen we de vergunningaanvraag en na goedkeuring de productie en montage.”
Advisering en fotomontage
Advisering is steeds belangrijker geworden en biedt een kwalitatieve tegenhanger voor het productaanbod op internet. “Dat aanbod is heel groot, maar gelukkig willen veel mensen toch graag goed geadviseerd worden: voor welke reclame-uiting moet ik kiezen, wat is goed leesbaar en ook vanaf afstand zichtbaar? Onderweg zie ik vaak voorbeelden waarbij dit niet goed is gebeurd en de lichtreclame niet goed zichtbaar is. Zonde van de investering. Wij kunnen ondernemers uitleggen hoe bepaalde zaken werken en we werken met fotomontage: van tevoren kan de klant beoordelen hoe het eruit komt te zien. Dan heeft hij meteen een goed beeld van het eindresultaat.”
Dat eindresultaat ziet er vandaag de dag vaak strak en simpel uit. “Niet te veel poespas, dat is echt een trend van deze tijd. Soms moet je dingen weglaten om bijvoorbeeld een logo beter uit te laten komen.” Dygra heeft de kennis én de machines om voor een perfect zichtbare reclame-uiting te zorgen. “We hebben een computergestuurde freesmachine, een spuitcabine waarin we letters en constructies op kleur spuiten en grote fullcolour printers. U vraagt, wij draaien!”
Dat is geen loze kreet: van bewegwijzering voor industrieterreinen tot plattegrondkasten voor dorpen, en van reclame-tv-schermen voor in wachtkamers tot seizoens-themadoeken voor bedrijven: bij Dygra krijgt men altijd een antwoord op de vraag. “Bovendien verzorgen we ook het onderhoud voor licht- en gevelreclame. Dat moet er netjes blijven uitzien, het is tenslotte hét visitekaartje van het bedrijf.” Dijkstra besluit: “Als de reclame niet goed is, zend je als bedrijf de verkeerde boodschap uit. Goede reclame versterkt juist de boodschap van het bedrijf.”