De ontwikkelingen op gebied van ICT gaan razendsnel waarbij je als ondernemer graag wil bijblijven. Wat zijn de trends en welke ontwikkelingen kunnen we de komende jaren verwachten?
Wij spraken met Eugène Tuijnman, CEO SLTN Inter Access. Dit ICT-bedrijf in Hilversum behoort met een omzet van ruim 150 miljoen euro tot een van de grotere, niet beursgenoteerde IT bedrijven van Nederland. Zij bedenken, bouwen en beheren duurzame en innovatieve ICT-oplossingen. Samengevat komt het hier op neer: SLTN ontzorgt ICT. Met hun business richten zij zich op drie sectoren, te weten finance, healthcare en overheid, maar tevens hebben klanten vanuit onder meer de retail SLTN gevonden als betrouwbare ICT partner. Tot hun klanten mogen ze onder meer diverse academische ziekenhuizen in Nederland, het Ministerie van Veiligheid en Justitie en diverse grote financiële dienstverleners rekenen. Hoe divers de organisaties in deze sectoren ook zijn, één ding hebben ze gemeen: ICT moet werken. En mocht het onverhoopt haperen of uitvallen, dan moeten zij kunnen terugvallen op een betrouwbare ICT-partner.
Digitale transformatie
,,Bedrijven stellen hoge eisen aan ICT,” vertelt Tuijnman. ,,Logisch, we kunnen anno vandaag niet meer zonder. De opmars van ICT in ons dagelijks leven, wij noemen het de digitale transformatie, gaat heel snel. Ons motto is: u gebruikt zorgeloos ICT, wij nemen de techniek en complexiteit ervan op ons. Kijk je naar wat SLTN anders maakt dan vergelijkbare organisaties, dan zijn dat met name onze drie kpi’s: kwaliteit, passie en innovatie. Samenwerken doe je op basis van vertrouwen. Wij zijn betrokken en gaan voor de lange termijn relatie. Hoe beter je de klant kent, hoe beter je kunt inspelen op zijn behoeften. Daarnaast werken wij met een breed scala toeleveranciers zodat we voor bijna elk vraagstuk een oplossing kunnen bieden.”
Impact op manier van werken
De digitale transformatie heeft een belangrijke impact op onze manier van werken. Tuijnman ziet vanuit zijn expertise en ervaring duidelijk een aantal trends. ,,Bedrijven willen ten eerste voorspelbare kosten en flexibiliteit. Ze willen weten waar ze aan toe zijn. Je ziet dan ook dat het leaseconcept in de ICT een grote vlucht neemt. Je betaalt voor datgene wat je nodig hebt en afneemt. De tweede trend is mobility. We kunnen dankzij de cloud tegenwoordig altijd en overal bij onze bestanden; waar ook ter wereld, op welk tijdstip dan ook. Die trend zet zich duidelijk voort de komende jaren.”
In de cloud?
Over de cloud gesproken; hadden ondernemers een aantal jaren geleden nog enigszins koudwatervrees, tegenwoordig is het steeds meer gemeengoed. Ruim één op de drie bedrijven werkt inmiddels online met name vanwege voordelen als flexibiliteit, productiviteit en schaalbaarheid (bron: Emerce). Ook bij SLTN zien ze dat de cloudtrend erg in beweging is. ,,Wel zie je in Europa grote verschillen in adaptatie. Lopen Nederland, Engeland en de Scandinavische landen voorop qua innovatie, zo conservatief zijn de Duitstalige landen als Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland.”
Zelf doen of uitbesteden?
Het feit dat ICT zich zo snel ontwikkelt, heeft ook als gevolg dat veel bedrijven de ICT niet meer zelf willen of kunnen doen. ,,In plaats van een eigen ICT-afdeling gaan ze een partnership met bijvoorbeeld ons of een andere leverancier aan. Met de nadruk op partnership, want ICT vormt het hart van een organisatie dus moet je als bedrijf ook honderd procent kunnen bouwen op je leverancier. Het kan ook zijn dat ze nog wel een eigen ICT-afdeling hebben, maar dat de medewerkers bepaalde vaardigheden en expertise missen. Het ontwerpen, implementeren en beheren van ICT-systemen en netwerken wordt namelijk steeds complexer en vereist diepgaande kennis en expertise. Dan zetten wij op locatie onze consultants in die wel die specifieke kennis hebben. Zij werken dan onder regie van de klant.”
Belangrijke ontwikkelingen op een rij
Internet of Things, cloud, blockchain, security, artificial intelligence. De digitale transformatie raast door. Welke ontwikkelingen moeten wij volgens Tuijnman echt in de gaten houden en wat betekenen ze voor het bedrijfsleven?
Chatbots
,,Een ontwikkeling waar we de komende jaren zeker meer over gaan horen, is artificial intelligence, ook wel kunstmatige intelligentie genoemd. Het is de intelligentie waarmee machines, software en apparaten zelfstandig problemen oplossen. Zij imiteren hierbij het denkvermogen van een mens. De apparaten zijn zich echter niet bewust van de taken die ze uitvoeren. Ze werken puur op basis van algoritmes en herkennen patronen. Daarbij leren ze van hun eigen fouten, waardoor ze een beter resultaat leveren. Dit noemt men machine learning. Ik verwacht dat in 2020 ongeveer 40 procent van onze communicatie geautomatiseerd zal zijn. Nu al zetten bedrijven chatbots in bij klantenservices en zelf kun je gebruik maken van de virtuele assistent Siri op je telefoon.”
Internet of Things
Een tweede niet te onderschatte ontwikkeling is Internet of Things. Dit is al een feit want veel apparaten communiceren met elkaar zonder menselijke inmenging. Denk aan narrowcasting, smart tv’s in vergaderruimten en printers die zelf inkt bestellen als het bijna op is. ,,Bedenk dat 5G twintig keer zo snel is als 4G. Video zal mainstream worden en zullen we steeds meer overal en altijd tegenkomen en gebruiken. Met name door de combinatie van video en machine learning wordt alles meer en meer connected.”