Kennisplatform voor het noorden

Euroterminal Emmen-Coevorden-Hardenberg versterkt positie als logistieke hub met Zweden

Geplaatst op 15 september 2022
Euroterminal Emmen-Coevorden-Hardenberg versterkt positie als logistieke hub met Zweden

Vijf keer per week een shuttletrein met containers en opleggers op en neer naar Zweden, vrachtwagenbouwer Scania die samen met Skanerail de fabrieken in Zwolle en Meppel vanuit Zweden per spoor gaat bevoorraden via Coevorden en de Bentheimer Eisenbahn die in Coevorden omvangrijke nieuwe opslagfaciliteiten opent. De Euroterminal Emmen-Coevorden-Hardenberg groeit en versterkt haar positie als logistieke hub.

De nadruk ligt hierbij op dit moment vooral op het goederenvervoer naar en vanuit Zweden. Steeds meer goederen naar en vanuit Scandinavië gaan niet meer over de weg, maar via het spoor en via de terminal in Coevorden. Vrijdagmiddag 16 september worden al deze positieve ontwikkelingen gevierd tijdens de opening van de nieuwe opslagfaciliteiten van de Bentheimer Eisenbahn op de terminal op het Europark Coevorden-Emlichheim.

Verladers en transporteur steeds kritischer

Bijna acht jaar geleden floot de Zweedse ambassadeur Hakan Emsgard in Coevorden de eerste goederentrein weg richting Malmö. Wat volgde was een gestage doorontwikkeling van de vervoersstroom van en naar Zuid-Zweden. Een vervoersstroom die tegenwoordig wordt georganiseerd door de in Coevorden gevestigde spoorvervoerder Skanerail. “We zien dat gaandeweg steeds kritischer wordt gekeken welke goederen persé over de weg moeten worden vervoerd en welke ook net zo goed per spoor kunnen. En dat zijn meer goederen dan een paar jaar geleden door veel verladers en transporteur werd gedacht. Toen was het gewoon: op de vrachtauto. Nu wordt er veel scherper gekeken. Dat heeft met milieu te maken, met kosten en ook met de krapte op de chauffeursmarkt.”

Aan het woord is Arjan Leemans, als ondernemer  één van de aanjagers van de ontwikkeling van de Euroterminal Emmen-Coevorden-Hardenberg.  “We zien steeds meer containers, maar ook een groeiend aantal opleggers die in plaats van over de weg, over het spoor worden vervoerd. Transportbedrijven investeren zelfs fors in de aanschaf van speciale opleggers die op de spoorwagons passen. En dat doe je niet wanneer je er geen toekomst in ziet.”

Scania: transport via het spoor naar Coevorden

De groei van de vervoersstroom tussen Zweden en Coevorden is ook te zien in de groeiende frequentie waarmee een speciale shuttletrein van zo’n 700 meter heen en weer rijdt. Die vervangt pakweg zo’n 50 vrachtwagens. “We gaan nu naar vijf keer per week Coevorden-Zweden en weer terug. Dat mogen we gerust een mijlpaal noemen,” zegt Arjan Leemans. ”En de groei lijkt er voorlopig nog niet uit te zijn, we kijken wat dat betreft optimistisch naar de toekomst.”

Erg blij is Arjan Leemans ook met de ontwikkelingen rond vrachtwagenbouwer Scania. Het Zweedse bedrijf met fabrieken in Meppel en Zwolle wil zijn  CO2 uitstoot fors verminderen. Daarom verplaatst het concern vanaf 1 januari 2023 een belangrijk deel van het  transport tussen de Zweedse en Nederlandse fabrieken van de weg naar de trein via Skanerail. De terminal in Coevorden speelt hierbij een centrale rol, dankzij de directe aansluiting op het Duitse spoorwegnet en de goede vierbaans verbindingen met Zwolle en Meppel.

Trein laden en lossen onder dak

Een derde positieve ontwikkeling rond de terminal in Coevorden is de opening van eigen opslagfaciliteiten door de Bentheimer Eisenbahn. Een warehouse in vakjargon.

Met de officiële opening van de opslagfaciliteiten heeft de Bentheimer Eisenbahn de beschikking over een hal waarin 7500 pallets kunnen staan en er is ook nog eens drieduizend vierkante meter opslagruimte voor andere goederen. Als extra bijzonderheid loopt het spoor door tot in de hal, waardoor treinen volledig weersonafhankelijk geladen en gelost kunnen worden. “Ook dat draagt bij aan de aantrekkelijkheid van de terminal in Coevorden voor verladers en vervoerders. Zeker waar het gaat om kwetsbare goederen of producten,“ zegt Arjan Leemans.

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkophetnoorden.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar:

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid. Lees meer.

Ik ga akkoord