Eddie Huizinga staat aan het roer van het in Joure gevestigde Agiliq. Samen met zijn team helpt hij bedrijven verder met IT, waarbij ze bedrijfsprocessen verbeteren en automatiseren door het gebruik van het breed inzetbare Microsoft Dynamics 365 Business Central. Agiliq brengt op basis van best practises de juiste componenten en software bij elkaar, wat bijdraagt aan het succes van de organisatie, aldus Eddie.
Met ruime werkervaring in de automatisering geeft Eddie Huizinga vanaf 2003 enkele jaren les aan de NHL in Leeuwarden, met het concept ERP als vak. In die periode wordt hij regelmatig door bedrijven benaderd welke worstelen met IT-gerelateerde kwesties. De veelvoud en hoeveelheid aan vragen doen hem besluiten om Agiliq op te richten. “Dat begon met de verkoop en implementatie van ERP-pakketten aan technische bedrijven binnen het mkb-segment en net daarboven”, begint Eddie, “maar al snel deden we tevens de hardware en werkplekautomatisering, omdat sommige klanten geen servers hadden. Die leverden we er dan bij. Klanten vonden het erg prettig dat alles via één nummer en partij ging, wat nog steeds zo is.” Het vormt de basis van het Agiliq-team van nu, waar tien specialisten zijn verdeeld over twee afdelingen: ERP-implementatie en werkplekautomatisering (totale office organisatie).
Microsoft Dynamics 365 Business Central
Net als veel werknemers van Agiliq heeft Eddie een bedrijfskundige achtergrond, die allen een gezamenlijke passie voor het automatiseren en optimaliseren van (bedrijfs)processen hebben. Agiliq is actief in diverse sectoren, maar heeft de meeste klanten in de technische branche en binnen maakbedrijven. Men werkt met Dynamics 365 Business Central, een cloud-based ERP-oplossing van Microsoft. Eddie daarover: “Het is een internationaal cloudsysteem, met daarin een zogeheten store-omgeving.
Het maakt dat wij keuzes kunnen maken in wat het meest effectief is voor onze klanten. Als er behoefte is aan een koppeling met een webshop, dan kan dat als het ware uit de app-store worden gehaald. Microsoft profileert zich als platform, je kunt kiezen wat werkt. Je kunt uitbreiden naar behoefte en groei, bijvoorbeeld binnen customer service, sales, marketing en field service.” Agiliq verdiept zich primair in waar een bedrijf staat, welke processen er zijn en welke software ingezet kan worden om voor verbetering en automatisering te zorgen. “Het doel is steevast om een bedrijf succesvoller te maken. De juiste software zorgt voor lagere kosten, versnelde processen en risicobeheer”, aldus Eddie.
Werkplekbeheer
Wat de IT-vraag van bedrijven ook is: Agiliq heeft veel kennis en kunde in huis om tot een oplossing te komen. Of het nou om het beter bedienen van klanten, het verbeteren van het huidige IT-systeem, meer overzicht in de productieplanning of het voorraadbeheer, de wens van barcodescanning of het professionaliseren van webshopprocessen gaat; Agiliq heeft er ervaring mee. Los daarvan ziet Eddie dat de doorsnee werkplek van nu niet meer te vergelijken is met hoe het vroeger was. “Werkplekken zijn steeds vaker mobiel en flexibel. Werknemers kunnen op kantoor achter een computer plaatsnemen, maar hebben tevens een laptop en telefoon zodat ze hybride kunnen werken. Wij kunnen voor werkplekbeheer zorgen, inclusief onder andere volgsysteem, hulp op afstand, back-ups en veiligheidssysteem. Als iemand enkele weken in het buitenland zit en op afstand wil werken, kan dat geregeld worden. Maar ook als we zien dat grote hoeveelheden data ineens worden verplaatst, signaleren we dat. We kunnen werkplekken voorzien van alle benodigde diensten.”
Kracht van data
Dankzij het verbeteren van het totale bedrijfsproces vanuit één softwarepakket heb je als klant aanzienlijk meer data en gegevens inzichtelijk. “Onze software werkt met slimme koppelingen”, gaat Eddie verder, “wat zich – om een voorbeeld te noemen – kan uiten in het direct bijwerken van de financiële administratie als een bedrijf iets verkoopt. Als je als bedrijf je IT-processen op orde hebt, kun je veel gerichter met de vrijgekomen data aan de slag gaan. Dit wordt steeds belangrijker. Gegevens analyseren, rapporteren en toekomstgericht werken. Artificial intelligence zit ook in ons product en is hot. We gebruiken het geregeld voor analyses en vraagvoorspellingen. Hoe gunstig is het als een systeem je bij een groot assortiment kan vertellen waar je wel en niet afscheid van moet nemen, zodat je niet met oude voorraad gaat kampen? Met AI kan dat.”
‘Allemaal nuchtere Friezen’
Als je in zee gaat met Agiliq krijg je te maken met een gedreven stel Friese vakspecialisten. Eddie is trots op zijn bedrijf en team. “Simpel gezegd bieden we prachtige oplossingen voor de klant, met een zeer gezellig team. Bij Agiliq werken allemaal nuchtere Friezen die met passie voor IT het beste voor de klant willen. Met onze veelal bedrijfskundige achtergronden vinden we voor veel problemen een oplossing. Het verloop is laag, dus als klant heb je doorgaans een vast aanspreekpunt. Verder zijn we flexibel en kunnen we snel schakelen. En we groeien mooi door. Al moet die groei nooit ten koste gaan van onze klanten”, aldus Eddie afrondend.