De noordelijke softwareontwikkelaar Klippa heeft een nieuwe oplossing gelanceerd om repetitieve kantoortaken te automatiseren. Het doel van het nieuwe DocHorizon Platform is om de kracht van AI voor iedereen toegankelijk te maken. Tijd en kosten die bespaard worden middels automatisering, kunnen vervolgens gebruikt worden om organisatorische uitdagingen aan te pakken en werk zinvoller te maken.
“DocHorizon overbrugt de bekende kloof tussen AI en de meeste kantoormedewerkers: de kenniskloof. Met ons nieuwe platform hoef je geen programmeur te zijn om de vruchten van AI te plukken, iedereen kan nu zijn eigen administratieve workflows automatiseren”, aldus Yeelen Knegtering, CEO van Klippa.
Verwijzend naar recente onderzoeken van Manpower en IBM, geeft hij aan dat het implementeren van automatisering veel uitdagingen kan oplossen, om te beginnen bij de krapte op de arbeidsmarkt. “Hoewel gemiddeld 77% van de werkgevers wereldwijd worstelt met het aantrekken van nieuw talent, zet slechts 35% van de bedrijven automatisering in als alternatief om het probleem aan te pakken. De reden hiervoor is over het algemeen de kloof tussen toegankelijkheid en de technische mogelijkheden van een bedrijf. DocHorizon is ons antwoord. Het platform stelt bijna elke medewerker in staat om haar saaie, repetitieve taken te automatiseren. Hiermee wordt veel tijd bespaard, tijd die kan worden gestoken in waardevollere zaken”, voegt Knegtering toe.
De timing van de lancering van het DocHorizon Platform is ideaal, aangezien Klippa Nederland binnenkort zal vertegenwoordigen op het meest invloedrijke tech-evenement ter wereld: CES 2024. In Las Vegas zal het nieuwe vlaggenschip van het Nederlandse softwarebedrijf worden gepresenteerd, zodat bezoekers het live kunnen uitproberen. Het platform ondersteunt momenteel alle Latijnse talen.
Hoe werkt het?
Kantoormedewerkers kunnen op het platform alle document gerelateerde taken automatiseren. Denk aan zaken als informatie overtypen, documenten sorteren, digitaliseren, converteren, goedkeuren en verifiëren. Al deze taken kunnen met een paar klikken worden geautomatiseerd. Gebruikers kunnen zelf workflows maken die documenten ophalen uit applicaties – zoals e-mail of Google Drive – en ze, met alle verwerkingstaken voltooid, naar ERP’s, boekhoudsystemen, CRM’s of databases sturen. Dit is mogelijk met een groot aantal documenttypen, waaronder kassabonnen, facturen, paspoorten, rijbewijzen, loonstroken, bankafschriften en nog veel meer.
Het mooie van het platform is dat het mogelijk is om het beste van AI te combineren met het beste van een menselijke beoordeling. Dit betekent dat AI het zware werk doet en een mens de uiteindelijke beslissing neemt. Voor werknemers betekent een oplossing als DocHorizon dat ze zich niet langer bezig hoeven te houden met eentonig, repetitief werk, waardoor hun werk zinvoller wordt. Voor werkgevers is het verminderen van de werkdruk een kans om zaken als het arbeidstekort binnen de organisatie aan te pakken.
Wie is Klippa?
Klippa werd in 2015 opgericht in Groningen en heeft inmiddels kantoren in Groningen, Amsterdam, Hamburg en Brasov. De scale-up heeft als doel om omslachtige documentstromen te digitaliseren en automatiseren aan de hand van moderne technologieën, zoals machine learning en OCR. Het techbedrijf bedient meer dan duizend klanten in binnen- en buitenland met diverse productlijnen. In 2022 werd Klippa 7e in Deloitte’s Technology Fast 50, waarvoor het zich dit jaar opnieuw kwalificeerde.