Vanaf 8 april is in Kunstpunt Groningen het nieuwste werk van Marianne Brouwer te zien. De solopresentatie Dichtbij toont kleurrijke schilderijen waarin ze de grens opzoekt tussen abstract en figuratief. Wie dichtbij Brouwers werk staat ziet vooral het eerste, doe je een paar stappen achteruit, dan zie je een herkenbaarder beeld. Vaak is dit haar directe omgeving: haar atelier bij zwembad de Papiermolen of bekende stadsgezichten van Groningen, zoals het Hoge en Lage der A, het Reitdiep en de Noorderhaven. Waar ze eerder vooral inspiratie vond rondom het thema stad, ligt de nadruk in de werken die Brouwer in de expositie Dichtbij toont vooral op de plek waar mens en natuur samenkomen. Van een achtertuin tot stillevens van planten in haar atelier. Geen grootse taferelen, maar wel de schoonheid van het alledaagse.
“Je moet het maar durven om 150 jaar en al die grote namen later als een Monet te schilderen hoe het licht op de wereld valt”, schreef NRC Handelsblad in september 2016 over Brouwers eindexamenwerk, waarop het Gedempte Zuiderdiep stond afgebeeld. “Zelden bomen zo mooi zien wuiven op een schilderij”, aldus de auteur. Het is tekenend voor het werk van Brouwer, die net als de Franse schilder Claude Monet (1840-1926) een impressie van de werkelijkheid geeft.
Brouwer begint vaak met een snelle schets op het doek, maar soms slaat ze dit stadium ook over; dan begint ze meteen met schilderen. Als er wel geschetst wordt, is dat vaak met stiften, wat leidt tot nieuwe ideeën van kleursamenstellingen. Ze schildert volgens het principe van proberen en bijsturen: terwijl ze bezig is merkt ze waar ze naartoe wil, hoe ze de verf wil gebruiken, welke kleuren goed passen en hoe de compositie moet worden. Zo ontstaat al schilderend, zonder vooropgezet plan, het nieuwe werk. Haar schilderijen zijn kleurrijk en het schilderplezier spat ervanaf.
De keuze van Marianne Brouwer
Voor deze tentoonstelling laat Marianne Brouwer ook haar favoriete werken uit de collectie van de Kunstuitleen zien. Haar selectie baseerde ze op haar voorkeur voor het (stadse) landschap en een duidelijke toets, wat aansluit bij haar eigen werk. “Mijn eerste oog gaat altijd naar de schilderkunst, maar er zit ook fotografie, tekeningen en grafiek tussen. Daarnaast spreekt een bepaalde mysterie of ongrijpbaarheid me aan in het werk. Waar de dag overgaat in de nacht of waar de voorstelling bijna overgaat in abstractie.” Zo koos ze onder meer voor werk van Marten Klompien, Bert Mebius, Hilmar Schäfer en Alida Everts.
Over Marianne Brouwer
Marianne Brouwer (Buitenpost, 1993) studeerde in 2016 af aan Academie Minerva. In 2019 won ze de publieksprijs voor Jong Talent op de kunstbeurs Art Noord in Museum Belvédère (Heerenveen). Naast zelf kunst maken geeft ze ook schilderlessen aan kinderen en volwassenen bij kunstencentrum VRIJDAG.
Workshop
In het kader van de Maand van de Kunst op Straat in mei, zal Marianne Brouwer op zondag 22 mei een workshop ‘Schilderen in de buitenlucht’ geven. Het thema van deze maand is ‘Panorama – zicht op stad of ommeland’. De workshop vindt plaats in de Groninger binnenstad.
Ateliercollectie: Solo
Dichtbij is onderdeel van de reeks Ateliercollectie: Solo. In deze tentoonstellingenserie presenteren we werk van noordelijke kunstenaars. De kunst komt rechtstreeks uit hun ateliers. Met de Ateliercollectie ondersteunen we kunstenaars in hun beroepspraktijk en bieden we een afwisselend aanbod voor leners. Kunst lenen is een laagdrempelige manier om betaalbaar beeldende kunst in huis te halen: uitproberen wat je mooi vindt en door te wisselen steeds een andere sfeer in huis creëren. Meer informatie over het lenen van kunst is te vinden op kunstpuntgroningen.nl/kunst-in-huis.