De beste logistieke oplossing. Dat is waarmee Oldenburger|Fritom zich wil onderscheiden. Het familiebedrijf uit Veendam is wereldwijd actief en verzorgt wegtransport, luchtvracht, zeevracht en intermodaal transport. Daarnaast worden warehousing en e-fulfilment op maat aangeboden. Dit doet de logistiek dienstverlener voor een grote diversiteit aan klantrelaties. Van bedrijven in de hightech-, food-, verpakkings- en bouwindustrie tot fast moving consumer goods. Door hierbij continu te anticiperen op hetgeen voor klantrelaties belangrijk wordt, vervult Oldenburger|Fritom regelmatig een pioniersrol. Onder andere op het gebied van duurzame logistiek. We spraken erover met directie en management.
De hoofdvestiging van Oldenburger|Fritom bevindt zich al decennialang pal naast de N33 aan De Zwaaikom in Veendam. Hier liet het bedrijf in 2018 – als eerste in Noord-Nederland – een state-of-the-art distributiecentrum bouwen volgens BREEAM Outstanding, het hoogste certificeringsniveau van dit wereldwijd erkende duurzaamheidskeurmerk. CEO René Dale vertelt: “Duurzaam ondernemen wordt steeds belangrijker. Juist daarom hebben we besloten om volgens het hoogst haalbare BREEAM-niveau te bouwen. Dit wordt zeer gewaardeerd door onze klantrelaties. Zetmeelconcern Avebe bijvoorbeeld, vertrouwt ons haar producten toe in de wetenschap dat opslag en handling aan de strengste duurzaamheidsvereisten voldoen.”
MVO Prestatieladder
Ook bij het behalen van normeringen en certificeringen is Oldenburger|Fritom vaak koploper. Manager Algemene Zaken Frans Andeweg: “We zijn de eerste logistiek dienstverlener van Noord-Nederland die niveau 4 van de MVO Prestatieladder heeft behaald. Dit is de enige certificatienorm met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in een managementsysteem. Het is een concreet en objectief bewijs dat we onze verantwoordelijkheid in de keten nemen. Om hierin de continuïteit te waarborgen hebben we het overkoepelende QHSE managementsysteem geïntegreerd in onze bedrijfsvoering.”
Naast de MVO Prestatieladder is het bedrijf gecertificeerd volgens de kwaliteitsnorm ISO 9001:2015 en het Keurmerk Transport & Logistiek. Datzelfde geldt voor ISO 14001:2015 voor milieumanagement, de Lean & Green Star en ISO 45001 voor gezond en veilig werken. Voor klantrelaties die actief zijn in de medische sector werd onlangs het ISO 13485:2016 certificaat behaald. Verder beschikt Oldenburger|Fritom over ISO 22000, FSSC 22000 en GMP+ B4 voor klantrelaties in de food- en feed-industrie.
Kennisorganisatie
De Lean Six Sigma methode vormt de basis van de bedrijfsvoering van Oldenburger|Fritom. Dale licht toe: “We onderscheiden ons als logistieke kennisorganisatie, een zogeheten Center of Excellence (CoE) op het gebied van logistieke dienstverlening. Bij het bieden van toegevoegde waarde staan de wensen en vereisten van de klantrelatie altijd centraal. Dagelijks focussen we ons op operational excellence en continuous improvement. Dit doen we voor elke klantrelatie. Op deze manier bieden we onze klantrelaties de beste logistieke oplossing. Een oplossing die gekenmerkt wordt door hoogstaande kwaliteit, duurzaamheid en innovatie.”
Partnership
Vanuit deze solide basis gaat Oldenburger|Fritom langdurige samenwerkingen aan met klantrelaties en leveranciers. Dit doet het bedrijf al sinds de oprichting in 1917. Transport Manager Gerrit Hulst: “Jan Oldenburger, de oprichter van ons bedrijf, heeft samen met zijn zonen en kleinzonen het fundament gelegd voor onze huidige dienstverlening in wegtransport. Mede hierdoor hebben we nu een kwaliteitsnetwerk met doorlooptijden binnen 24 uur in de Benelux en een groot deel van Duitsland. Ook in de rest van Europa behartigen we zo LTL-, FTL- en spoedzendingen. Ongeacht of het nu gaat om transport van en naar Italië, Oostenrijk, Zwitserland, Oost-Europa, Scandinavië of het Verenigd Koninkrijk.”
Ketenregisseur
Sinds 2004 vervult Oldenburger|Fritom de rol van 3PL of 4PL provider onder de noemer contractlogistiek. Naast wegtransport in heel Europa wordt eveneens luchtvracht, zeevracht en intermodaal transport aangeboden. Hulst werkt daarom veel samen met Freight Forwarding Manager Albert Medendorp. Laatstgenoemde zegt hierover: “We hebben ons ontwikkeld van een lokale transportonderneming tot een ketenregisseur die wereldwijd actief is en alle transportmodaliteiten biedt. Inclusief douanedocumentatie. Klantrelaties hebben daarbij één vast aanspreekpunt: een Single Point of Contact (SPOC). Hij of zij vertaalt de klantwensen en -vereisten naar onze logistieke oplossingen.”
Luchtvracht
Vooral op het gebied van luchtvracht weet Oldenburger|Fritom zich opvallend te onderscheiden. Medendorp: “We zijn IATA-lid en daarnaast beschikken we over de AEO-C vergunning voor douane en de AEO-S vergunning voor veiligheid. Dit betekent dat we wereldwijd erkend worden als betrouwbare businesspartner. Hierdoor krijgen we een voorkeursbehandeling bij douanezaken. De zendingen die we behartigen worden minder vaak gecontroleerd. Hier komt bij dat we Erkend Agent zijn en over een eigen Security Area beschikken. In deze ruimte mogen we luchtvrachtzendingen zelf veilig verklaren. Om onze handlingsflexibiliteit daarbij nog verder te vergroten zijn we gevestigd op Schiphol-Rijk.”
Warehousing & VAS
Naast alle transportmodaliteiten biedt Oldenburger|Fritom ook maatwerk in warehousing, Value Added Services (VAS) en Value Added Logistics (VAL). Logistiek Manager Erik Mekkes is hiervoor verantwoordelijk: “We beschikken onder andere over verschillende multifunctionele verpakkingslijnen. Op deze lijnen worden de producten van onze klantrelaties omgepakt of omgestort en gelabeld. Daarnaast voeren we kwaliteitscontroles uit, assemblagewerkzaamheden, reparaties, cross-docking en cycle counts. Ook beschikken we over een eigen douane-entrepot, oftewel een bonded warehouse. Hier kunnen producten voor onbepaalde tijd opgeslagen worden zonder betaling van invoerrechten en BTW.”
E-fulfilment
Een belangrijke toevoeging aan de Business Unit Warehousing & VAS is e-fulfilment. Mekkes: “Als allround logistiek partner mag e-commerce fulfilment uiteraard niet ontbreken aan onze dienstverlening. We verzorgen daarom ook het complete B2B- en B2C-webshopbeheer van onze klantrelaties. Binnen 24 uur worden orders zorgvuldig samengesteld en verstuurd. Met behulp van onze geavanceerde business analyse tools kan hierbij elk gewenst detail uiteen worden gezet. Voorbeelden van klantrelaties die een beroep op ons doen als webshopregisseur zijn Total Hair Service, leverancier van hair- en beautyproducten, en slowjuicer specialist Versapers.”
Menselijk kapitaal
Op onze vraag waardoor het bedrijf over zo’n sterk onderscheidend vermogen beschikt is het antwoord van directie en management unaniem: ‘onze medewerkers’. Dale: “Ons menselijk kapitaal ligt zonder twijfel aan de basis van ons onderscheidend vermogen. Het zijn onze collega’s die zich dag in dag uit inzetten om voor onze klantrelaties de beste logistieke oplossing te realiseren. Met de onvoorwaardelijke steun van Fritom Corporate stimuleren we hierbij zowel persoonlijke groei als collectieve ambitie. We bieden onze collega’s een breed scala aan trainingen en opleidingen, waaronder sessies in Persoonlijk Coachend Leiderschap. Dankzij onze gezamenlijke inzet en toewijding kunnen we snel schakelen en ook in de toekomst blijvend onderscheidend zijn.”