EntrD heeft een tool ontwikkeld voor het slim anonimiseren en pseudonimiseren van privacygevoelige data. En dat terwijl de gegevens representatief blijven. Met de komst van de nieuwe Europese privacy wetgeving zal de vraag naar de software flink groeien. Met hulp van onder andere de NOM wil het bedrijf uit Heerenveen daarom zijn groeiplannen versnellen. De software van EntrD zorgt ervoor dat organisaties veilig en compliant kunnen werken met privacygevoelige gegevens buiten hun productieomgeving. Of beter: de software kan privacygevoelige data zo bewerken dat ze niet meer herleidbaar zijn tot personen. Dat is goed nieuws voor het snelgroeiende aantal organisaties dat momenteel met een datadilemma worstelt. Enerzijds is er grote behoefte aan betrouwbare en representatieve gegevens. Om bijvoorbeeld software te testen, medisch onderzoek te doen, fraude op te sporen of opleidingen te verzorgen. Anderzijds verbiedt de privacywetgeving het gebruik van die gegevens voor dergelijke doeleinden buiten de productieomgeving. Doe je dat wel dan volgen grote consequenties: een forse boete en, zeker als er een datalek ontstaat, flinke reputatieschade. De software van EntrD neemt dit dilemma op een slimme manier weg.
Anonimiseren en pseudonimiseren
‘Wij bieden een oplossing waarmee opdrachtgevers data kunnen anonimiseren of pseudonimiseren, terwijl de representativiteit behouden blijft’, zegt Eric Hoefman, medeoprichter van EntrD. ‘Anonimiseren wil zeggen dat de privacygevoelige gegevens onomkeerbaar onherleidbaar zijn gemaakt. Wanneer het van belang is om gegevens weer herleidbaar te maken tot unieke natuurlijke personen, dan is pseudonimiseren een betere optie. Denk aan medische analyses, waarbij een arts soms
gewaarschuwd moet worden over een individuele patiënt. Wij laten dan een sleuteldeel intact dat uitsluitend de opdrachtgever in staat stelt om terug te gaan naar de echte gegevens. Het mooie van onze tool is dat hij platformonafhankelijk is en voor elk type database werkt.’
Kansen
EntrD werd in 2014 door Hoefman en zijn compagnon Hielke de Jong opgericht. De eerste twee jaar werd het geld voornamelijk verdiend met detachering en consultancyopdrachten. Het bedrijf groeide organisch en zag het aantal actieve klanten almaar toenemen. Niet verwonderlijk, want het datadilemma speelt immers in tal van sectoren, met name in de zorg, financiële sector, retail, overheid en bij woningcorporaties. Met de komst van strengere privacywetgeving zullen in heel Europa ook andere sectoren aan de slag willen met het anonimiseren van data. In 2016 stond EntrD daarom voor een belangrijke strategische keuze. Gaan we op dezelfde manier verder of willen we versneld nationaal en internationaal groeien? Ze kozen voor het laatste. Om de versnelling in te zetten was uiteraard financiering nodig. En dus zocht EntrD contact met de NOM.
Solide aandeelhoudersstructuur
Laurens Kruize, Investment Manager van de NOM, was meteen enthousiast. ’Het is een prachtig bedrijf, geleid door twee
ondernemers met een duidelijke visie en focus en met inmiddels aansprekende klanten’, zegt hij. ‘En omdat is gekozen voor een
partnermodel is het zowel nationaal als internationaal gemakkelijk schaalbaar. Voor de NOM reden om groeikapitaal te
verstrekken en daarmee aandeelhouder te worden. Wat mij ook aansprak is dat EntrD bewust heeft gekozen om naast de NOM
ook twee informals, met een sterk netwerk en veel internationale ervaring, aan boord te halen. Die combinatie maakt dat het
bedrijf de beschikking krijgt over een zeer solide aandeelhoudersstructuur.’
Zichtbaar
De komende periode werkt EntrD hard aan zijn verdere profilering in Nederland. Onder meer door het aantal partners uit
te breiden. ‘In sectoren waar we nog geen partner hebben willen we nog nadrukkelijker zichtbaar worden’, onderstreept Hoefman. ‘Daarnaast gaan we de software sterk doorontwikkelen. Door functionaliteiten toe te voegen kunnen we het voor nog meer doelgroepen geschikt maken. En uiteraard gaan we er alles aan doen om dit jaar al de eerste stappen te zetten in het
buitenland.’