Makelaardij Ing. H.H. Smit in Zuidbroek bestaat dit jaar 40 jaar. In vier decennia is het laagdrempelige en kleinschalige kantoor uitgegroeid tot een gerenommeerde naam in de plattelandsmakelaardij in Zuidbroek en verre omgeving. Een indrukwekkend aantal van maar liefst 5400 woningverkopen staan er op het conto. Ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan houdt de Makelaardij Smit een jubileumactie.
“Als ik mijn leven weer over mocht doen, zou ik er zeker opnieuw voor kiezen om makelaar te worden. Je bent volop buiten, komt met veel mensen in contact en houdt je bezig met mooie projecten”, vertelt makelaar Harm Smit. De goedlachse Midden-Groninger noemt zichzelf ‘een echte plattelandsmakelaar’: “Op het platteland is je betrokkenheid bij de klant groter, de relaties zijn minder vluchtig. Je neemt er wat meer tijd voor de mensen. Dat geeft klanten een goed gevoel en zo werk ik graag. Een belangrijke graadmeter vind ik dat mensen die ooit klant waren bij een volgende woningverkoop, soms vele jaren later weer bij ons aankloppen. Als ze dan weer aan je denken, heb je je werk goed gedaan. En dat gebeurt gelukkig best vaak.”
Spin in het web
Henriëtte Kemper is zakenpartner van het eerste uur. Al veertig jaar is zij als backoffice-medewerker spin in het web op kantoor. “Ik zorg ervoor dat alle randvoorwaarden goed geregeld worden, zodat Harm zijn werk optimaal kan doen. En dat betekent eigenlijk alles doen wat er achter de schermen geregeld moet worden. Van het samenstellen van de woningpresentatie tot het maken van afspraken, van het onderhouden van klantcontacten tot het volgen van ontwikkelingen in de branche: je moet betrokken zijn en weten wat er moet gebeuren, daarop moeten de makelaar en onze klanten blind kunnen vertrouwen.”
Veranderde rol
Smit houdt van het goede van het leven en prettige relaties, loopt daarom zo af en toe spontaan even binnen bij een voormalige klant om even bij te kletsen of te vragen of alles naar wens is verlopen: “De contacten zijn heel persoonlijk omdat wij een kleinschalig kantoor zijn. Onze klanten hebben een vast aanspreekpunt en dat vinden ze prettig.”
De rol van de makelaar is in de loop van de afgelopen veertig jaar sterk veranderd. Vooral de opkomst van het internet speelt daarbij een belangrijke rol. “Toen ik begon in 1979 was het uitvoeren van zoekopdrachten voor klanten een belangrijke taak van de makelaar. De klant vertelde de wensen en eisen en dan ging je speuren. Dat is door het internet helemaal voorbij. Mensen vinden hun eigen droomhuis via bijvoorbeeld Funda of landelijk gelegen vrijstaande woningen via Buitenstate, waarbij wij eveneens zijn aangesloten.”
Oprecht advies
Een belangrijke rol van de makelaar is tegenwoordig die van onderhandelaar, als aankoop- verkoopmakelaar. Als door de wol geverfde makelaar zet Smit zich ervoor in om voor zijn klanten de beste deal uit het vuur te slepen. “Wij pushen onze klanten niet om het eerste bod direct maar te accepteren. Sterker nog, ik stimuleer ze liever om een bod af te wijzen als ik het niet goed genoeg vind. Klanten krijgen van mij precies te horen wat ik ervan vind. Wij staan voor oprecht advies en daarbij moet je ruggengraat tonen.”
Ook de marketing van woningen ziet Smit als een belangrijke taak: “Vele jaren was het een kwestie van een advertentie in de krant, maar dat doen we nauwelijks meer. De belangrijkste kanalen zijn voor ons de websites van Funda en Buitenstate en diverse social-mediakanalen. Daar hou ik mij persoonlijk niet zoveel mee bezig, daarvoor heeft ons kantoor een sterk team dat bestaat uit Reiny Watsing, Henriëtte Kemper en Jorden Jonker.”
Jubileumactie
Ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum houdt Ing. H.H. Smit Makelaardij een speciale actie. Wie nu bij Smit een huis te koop aanbiedt, krijgt maar liefst veertig procent korting op de opstartkosten, normaal gesproken een bedrag van 650 euro. Hierbij zijn inbegrepen het samenstellen van de presentatie op Funda en Buitenstate en het maken van een fotoreportage, desgewenst met dronefoto’s en 360-gradenfoto’s. Deze actie loopt tot het eind van dit jaar.