Swipe4Work wil het sollicitatieproces in een krappe arbeidsmarkt leuker, sneller en eerlijker maken. Een missie die tot dusver prima lijkt te slagen. Zo zijn sinds de livegang inmiddels al circa 150 bedrijven op de laagdrempelige vacature-app aangesloten, waaronder Belsimpel, Klippa en Parkos, en is de app door meer dan 10.000 (latent) werkzoekenden gedownload. De startup was tot voor kort voornamelijk actief in Noord-Nederland, maar is momenteel aan het opschalen naar de Randstad. Om vervolgens straks heel Nederland te bedienen.
Uniek matching algoritme
Swipe4Work helpt werkzoekenden om snel en eenvoudig passende vacatures te vinden. Door te swipen kunnen gebruikers van de app op een uiterst efficiënte manier hun droombaan ontdekken. Het opstellen van een cv en motivatiebrief is niet nodig. De startup heeft namelijk een uniek matching algoritme ontwikkeld om werkzoekenden aan de hand van van hun skills, persoonlijkheid en interesses te koppelen aan vacatures. En dus niet enkel op basis van harde kwalificaties.
‘Voor generatie Y en Z zijn cv’s en traditionele motivatiebrieven niet meer van deze tijd’, verduidelijkt Mattheüs Nubé, mede-oprichter van Swipe4Work. ‘Ze willen gelijke kansen voor iedereen, ongeacht geslacht, leeftijd, etnische of culturele achtergrond. Swipe4Work bevordert inclusie door kandidaten anoniem en laagdrempelig te laten solliciteren tot aan de match.’
Mijlpaal
Vanaf november verrijkt Swipe4Work de sollicitatie-ervaring met een visuele en persoonlijke touch, onder meer door bij de vacatures video’s van bedrijven toe te voegen. Ook dat past uiteraard bij de behoeften van de huidige generatie. Bovendien krijgen kandidaten zo doorgaans een beter inzicht in de kernwaarden en werksfeer van de bedrijven. Het belang van de investering door de NOM en G-Force Capital is evident, stelt Mattheüs. ‘De investering is een mijlpaal voor Swipe4Work en stelt ons in staat ons product te verbeteren, AI-toepassingen door te voeren en de naamsbekendheid een boost te geven. Ondertussen blijven we onverminderd luisteren naar feedback van werkgevers en werkzoekenden om het sollicitatieproces eerlijker, sneller en leuker te maken.’
Boudewijn Hulst, Investment Manager NOM: ‘Als NOM zetten we ons in voor inclusie en gelijkheid, ook op de arbeidsmarkt. Swipe4Work sluit hier naadloos op aan, met een platform dat werknemers en werkgevers verbindt op basis van aspecten die er écht toe doen. Wij zijn erg enthousiast over het Swipe4Work team. Een prachtig voorbeeld van “practice what you preach!”
Niek Huizenga, Investment Manager G-Force: ‘In deze tijden van personeelstekort zijn de traditionele banenplatformen gewoon niet goed genoeg. Jonge mensen kijken op een heel andere manier naar hun werk, carrière en werkgever. Swipe4Work speelt hier heel goed op in en weet de doelgroep perfect te bedienen. “En minstens zo belangrijk, het is een heel goed team bestaande uit gepassioneerde en ervaren HR-professionals, marketeers, financieel specialisten en IT’ers.’