Na thuisbatterijen en zonnepanelenomvormers rust energiebedrijf Zonneplan nu ook laadpalen uit met Powerplay. Door eenvoudigweg standaard de laadkabel in te pluggen staan elektrische auto’s altijd stand-by om bij te springen bij overbelasting van het elektriciteitsnet. Dat leidt ertoe dat de accu geregeld gratis wordt bijgeladen. Op jaarbasis levert dit volgens Zonneplan tot 2000 gratis rijkilometers op. Zowel bestaande als nieuwe laadpalen van Zonneplan beschikken vanaf 15 juli over deze slimme aansturing.
Elektrische auto’s zorgen voor grote druk op het elektriciteitsnet. Dit komt voornamelijk doordat zij massaal opgeladen worden aan het begin van de avond, juist wanneer de vraag naar stroom al het grootst is. Uit onderzoek van Zonneplan, onder 1819 Nederlanders met een elektrische auto, blijkt dat bijna twee derde wekelijks hooguit 400 kilometer rijdt. “Dat komt in de buurt van de gemiddelde actieradius van een elektrische auto. Daardoor is het helemaal niet nodig om elke dag de accu weer helemaal vol te laden en zeker niet allemaal tegelijk rond etenstijd”, aldus woordvoerder Frank Breukelman van Zonneplan.
Slim laden wanneer nodig, gratis laden als het kan
Wie de volgende dag echt een volle accu nodig heeft, kan dit eenvoudig regelen in de app van Zonneplan. “De gebruiker kan aangeven hoeveel kilometer erbij geladen moet worden en wanneer hij of zij wil vertrekken. De software regelt dan automatisch dat de voordeligste uren in de tussenliggende periode benut worden”, legt Breukelman uit.
Echter, wie de auto de volgende dag niet nodig heeft, doet er toch goed aan om de laadkabel standaard aan te sluiten. De auto laadt dan op als er te veel aanbod van wind- of zonnestroom op het elektriciteitsnet dreigt. De gebruiker laadt op die momenten gratis of krijgt zelfs geld toe, omdat de netbeheerder vergoedingen betaalt voor deze flexibiliteit. Op jaarbasis levert dit tot 2000 gratis kilometers op, zo becijfert Zonneplan.
Rijden voor minder dan 3 euro per 100 kilometer
De combinatie van slim laden op dynamische prijzen en gratis laden bij stroomoverschotten maakt dat de doorsnee EV-rijder voor gemiddeld 2,89 euro per 100 kilometer rijdt, aldus Zonneplan. Iemand met een ‘gewoon’ dynamisch energiecontract laadt voor bijna een euro meer en met een vast contract bedragen de kosten meer dan vijf euro. Wie aangewezen is op een openbare laadpaal is ruim het dubbele kwijt van een EV-rijder met Powerplay, terwijl snelladen zelfs bijna vier keer zo duur is
Klik op de afbeelding voor een interactieve weergave
Elektrische auto’s essentieel voor ontlasting stroomnet
Er is een goede reden voor de hoge vergoedingen die de netbeheerder EV-rijders betaalt die flexibel zijn in hun stroombehoefte. Nederland kent inmiddels namelijk bijna een half miljoen elektrische personenauto’s, waarvan meer dan de helft thuis oplaadt. Stel dat al die thuisladende auto’s dit allemaal tegelijk willen doen, dan betekent dat een stroomvraag van maar liefst 2,8 gigawatt. Elk uur dat ze dat doen staat gelijk aan het dagelijks stroomverbruik van maar liefst 400.000 huishoudens.
“De enorme druk op het elektriciteitsnet die EV’s veroorzaken kan door een kleine gedragsverandering sterk verminderd worden, op een manier waarop niemand er hinder van ondervindt. Sterker nog: elektrisch rijden wordt op nog voordeliger én schoner. Tijdens de avondpiek komt onze elektriciteit immers grotendeels van gascentrales, terwijl je met Powerplay vrijwel altijd overvloedige wind- of zonnestroom in je accu laadt”, aldus Zonneplan-woordvoerder Breukelman.