Minder verzuim en verloop, betere dienstverlening en uiteindelijk een beter resultaat. Het is de hartenwens van elke ondernemer en over bijna geen onderwerp wordt meer vergaderd. Werk3.0 uit Assen helpt bedrijven en organisaties deze wens in praktijk te brengen. Samen met haar collega’s ondersteunt Linata Rutgers, strategisch directeur van Werk3.0, bedrijven en organisaties de knop om te zetten naar een mensgerichte bedrijfsvoering.
Hun motto: Wil je veranderen? Drop dan geen bevel vanuit de bestuurskamer, maar doe het samen met je medewerkers. ‘Een bedrijf waar alle neuzen dezelfde richting op wijzen, van de stagiaire tot en met de directeur, presteert namelijk beter,’ stelt Rutgers. Veranderingen worden volgens haar nog te vaak van bovenaf opgelegd. Dit gaat ten koste van de motivatie van het personeel en de kwaliteit van het werk. ‘Heel jammer want op de werkvloer zit je kennis en kapitaal. Geef ze vertrouwen, ga met elkaar in gesprek. Laat je mensen merken dat hun mening ertoe doet. Dit leidt onder meer tot een lager ziekteverzuim en minder jobhoppen. We denken mee en ondersteunen bedrijven bij dit veranderingsproces,’ legt de directeur uit.
Stapje harder
Ze haalt graag een voorbeeld uit haar eigen werkverleden aan. ‘Als vijftienjarige werkte ik bij Blokker. Het was een leuk team en we hadden een sympathieke leidinggevende. Maar als het ging om een kastekort, hoe klein ook, werden we er op aangesproken. Blijf scherp was zijn boodschap, het gaat om onze gezamenlijke boterham. Hij maakte ons medeverantwoordelijk voor het bedrijf en dat werkte. Voor hem liepen we graag een stapje harder. Dit in tegenstelling tot een eerdere leidinggevende die duidelijk maakte dat zijn wil wet was. Overleg was niet mogelijk. Daar heb ik snel ontslag genomen. Een leidinggevende moet inspireren en motiveren. Dat was niet aan de orde. Zo wil en kan ik niet werken,’ kijkt ze terug.
Werk 3.0 is actief van Groningen tot en met Gelderland. Rutgers, woonachtig in Assen, is een geboren en getogen Noorderling. Net als haar team kent ze Noord- en Midden-Nederland goed. ‘De mentaliteit spreekt ons aan. We voelen ons er thuis. Dat is belangrijk als je mensen wilt inspireren en dat is tenslotte ons doel.’
Geen luxe
Dat verandering niet altijd makkelijk is en tijd kost valt niet te ontkennen. De mensen van Werk3.0 weten dat als geen ander. Ze staan organisaties daarom bij vanaf de eerste stappen tot en met het afronden van het veranderingsproces. ‘We zijn beslist geen voorbijganger, maar gaan diep in de aderen van het bedrijf zitten. In feite geven wij de route aan en reizen mee,’ aldus Rutgers. Een investering in een mensgerichte aanpak is beslist geen luxe, weten ze in Assen. ’Mensen hebben tegenwoordig vaak meerdere banen en stappen snel over naar een andere werkgever. Daarom moet je investeren in je mensen. Wie over tien jaar nog een serieuze speler wil zijn, moet nu beginnen met veranderen.’