Het Groninger bedrijf WeSeeDo blaast non-verbale communicatie nieuw leven in. Dat is de missie waarmee directeur Iebele Otten vijf jaar geleden van start ging. “Ik ging de non-verbale communicatie steeds meer missen bij mailen, chatten en andere online vormen. Ook in het zakenleven. Een beeld van iemand, of oogcontact, zegt vaak meer dan duizend woorden. Daarom wilde ik goede non-verbale communicatie weer terug krijgen in de online-wereld, met behulp van een nieuwe en veilige techniek.” En dat lukt hem inmiddels aardig.
Dankzij de nieuwe techniek – door Otten onder de naam WeSeeDo Direct op de markt geïntroduceerd – kunnen ondernemers eenvoudig met een bellende klant meekijken. “Wij installeren een knop in je browser en vanaf dat moment is het systeem inzetbaar. Als je met een klant aan het bellen bent, en je wilt diegene zien of even met de klant meekijken naar iets, dan klik je op die knop in je browser. Je voert het telefoonnummer van de klant in en vervolgens krijgt die klant een sms’je met een link. De klant klikt daar tijdens het bellen op en jij kunt dan meteen meekijken met zijn of haar smartphone-camera”, legt Otten uit. Hij benadrukt dat het systeem AVG-proof en veilig is. De klant geeft eenmalig toestemming, data wordt niet opgeslagen en niemand kan meekijken. Het systeem draait op Nederlandse servers en is ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd.
Extra zintuig
Eén van de grotere partijen die WeSeeDo Direct inmiddels gebruikt, is de Doktersdienst Groningen. Manager Barth Nieman: “We krijgen zo’n 160.000 telefoontjes per jaar, waarbij we tijdens het telefoongesprek de urgentie bepalen waarmee een patiënt gezien moet worden door een huisarts. Met WeSeeDo zijn we in staat om een telefoongesprek te verrijken. Je voegt een zintuig toe, daar komt het op neer. Dat extra zintuig kan worden ingezet om de medische beoordeling nog zorgvuldiger te doen. Een ouder die belt over een versuft kind bijvoorbeeld. Versuft kan medisch gezien een belangrijk alarmsignaal zijn. Een arts die dat kind direct kan zien, kan zorgvuldiger beoordelen of er inderdaad sprake is van een medisch alarmsignaal. Andersom kan het ook zijn dat een nuchtere boer met een hoge pijngrens belt met ‘Ik heb last van mijn duim.’ Medisch gezien wellicht niet spannend, totdat de arts ziet dat er veel meer aan de hand is met de duim.”
WeSeedo wordt nu ingezet om de telefoongesprekken van de huisarts te verrijken. In de toekomst is het ook de bedoeling dat het breder wordt ingezet binnen de doktersdienst.
Stekker er in
Niet alleen de medische sector werkt met WeSeeDo Direct, ook in andere sectoren is het een welkome tool. “Vooral bij bedrijven met een servicedienst. Als een klant belt over een defect apparaat, is de eerste vraag altijd: zit de stekker er wel in? Hoe vaak gebeurt het niet dat de monteur of callservice-medewerker dan ja krijgt te horen, om vervolgens beeldbellend met de klant mee te kijken naar het apparaat en dan voorzichtig te opperen dat het misschien een goed idee is om de stekker er even in te doen”, schetst Otten. Hij benadrukt dat WeSeeDo Direct op deze manier onnodige voorrijkosten kan besparen.
Een ander groot voordeel, zo blijkt uit feedback, is de eenvoudige implementatie en werkwijze: browser-based, locatie-onafhankelijk en beide partijen hoeven niets te downloaden of registreren.
Wachtkamer
Het beeldbellen kan zowel eenzijdig als tweezijdig, bijvoorbeeld als ondernemers die zaken met elkaar doen – of collega’s van verschillende vestigingen – elkaar even in de ogen willen kijken. “We kunnen het systeem koppelen met software en databases. Ook kunnen we een wachtkamer-systeem ontwikkelen voor meerdere klanten, doorverbinden, een meet&greet met bijvoorbeeld sollicitanten of vergaderingen met kleine groepen faciliteren. Daar hebben we ons concept WeSeeDo Consult voor. En we staan niet stil, er zijn meer innovaties op til”, belooft Otten. Daartoe heeft hij inmiddels een team van twaalf experts om zich heen verzameld.