De zevenjarige Lara uit Raalte heeft maandag 25 oktober een levensgrote actiefiguur van zichzelf ontvangen. Zij is namelijk een van de vijf McNificents, de hoofdrolspelers in de nieuwe fondsenwervende campagne van McDonald’s en het Ronald McDonald Kinderfonds. Presentatrice Saskia Weerstand heeft Lara haar eerste actiefiguur uitgereikt, in het bijzijn van haar klasgenootjes. McDonald’s en het Kinderfonds vragen met de McNificents-campagne om aandacht voor de Ronald McDonald Huizen, Huiskamers en vakantiehuizen.
Dit jaar zijn Amadi, Liz, Olivier, Ties en Raaltenaar Lara omgetoverd tot superhelden. Deze vijf kinderen hebben op jonge leeftijd al veel tijd in het ziekenhuis doorgebracht. Gelukkig kunnen hun ouders altijd dicht bij ze zijn in de Ronald McDonald Huizen. En dat helpt écht, wijst onderzoek uit. Zieke kinderen voelen zich beter met hun ouders, broertjes en zusjes dichtbij. Ouders houden de zorg beter vol met een rustplek dicht bij hun zieke kind. Zo krijgen deze kinderen superkracht!
De verhalen van de McNificents waren het startpunt bij het ontwerpen van de actiefiguren, zo ook bij Lara. Ze is geboren met een darmafsluiting en mist daardoor een deel van haar dikke en dunne darm. Vrijwel haar hele eerste levensjaar lag ze in het ziekenhuis, gelukkig waren haar ouders nooit ver weg dankzij de Ronald McDonald Huizen. Dit gaf haar superkracht! Deze superkracht werd een magisch onderbuikgevoel waardoor ze iedereen een stapje voor is. Haar favoriete kleur is roze en dat zie je terug in een knalroze superheldenoutfit. Ook haar kenmerkende ondeugende blik is verwerkt in het actiefiguur.
Superkrachtvoorsuperkracht challenge
Naast de extra aandacht voor de McNificents, daagt McDonald’s iedereen in Nederland met de SuperkrachtvoorSuperkracht challenge uit om zijn of haar superkrachten op social media te delen. Het doel? Zoveel mogelijk geld ophalen voor de Ronald McDonald Huizen. Elke donatie is welkom om zieke kinderen en hun families dicht bij elkaar te brengen. Meedoen aan de SuperkrachtvoorSuperkracht challenge is heel eenvoudig: toon je superkracht door iets boven je hoofd te tillen, deel de foto vanaf 26 oktober met #geefsuperkracht, doneer en nomineer twee vrienden om hetzelfde te doen.
Renate Westerlaken-Loos, directeur van Ronald McDonald Kinderfonds, is trots op de McNificents: “Ook dit jaar laten Liz en de andere McNificents weer zien dat elk kind, dat regelmatig in het ziekenhuis moet verblijven, een superheld is. Die superkrachten komen zeker naar voren als hun familie dichtbij kan zijn. We zijn dan ook ontzettend trots op deze campagne en op de samenwerking met partner McDonald’s. Samen hopen we zo veel mogelijk overnachtingen mogelijk te maken voor ouders, zodat zij altijd dicht bij hun zieke of zorgintensieve kind kunnen zijn.”
De McNificents worden van 26 oktober tot en met 22 november 2021 als actiefiguurtjes in de vorm van een vouwplaat aangeboden bij elk Happy Meal.